شناسهٔ خبر: 34467 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«موسیقى رمضان در ایران» کتابی به کوشش هوشنگ جاوید

كتاب «موسیقی رمضان در ایران» كه توسط هوشنگ جاوید گردآوری و با نت نگاری محمدرضا درویشی انجام شده است، اثری پژوهشی است كه در ماه رمضان به علاقه مندان كتاب معرفی می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  كتاب «موسیقى رمضان در ایران» همراه با یك لوح فشرده شامل ۱۶ قطعه موسیقایی توسط دفتر موسیقی حوزه هنری تولید شده است.

«موسیقى رمضان در ایران» این نكته را در پشت جلد خود دارد كه «موسیقى در این سرزمین هیچ گاه بى آیین نبوده است. آیین در اینجا به معناى مراسم و مناسك ویژه اجرا، هم روح باطنى این موسیقى است و هم كالبد ظاهرى آن…

كتاب «موسیقی رمضان در ایران» را می‌توان بابی تازه در پژوهش موسیقی دانست. هوشنگ جاوید كه برای موسیقی نواحی ایران به دسته‌بندی‌ خاصی معتقد است و مطالب كتاب را نیز بر اساس همین دسته‌بندی‌ها تنظیم كرده است.

جاوید بخشی از مطالب كتاب را با استفاده از متون مختلف تنظیم‌ كرده اما سهم عمده كتاب مربوط به كار میدانی بوده است، كه در طی آن آیین‌های موسیقی رمضان گردآوری شده است. به باور وی بخشی از آوازهای‌ رمضان به فراموشی سپرده شده و كمتر كسی وجود دارد كه در ماه مبارك رمضان منقبت‌خوانی كند. سحرخوانی‌ها، گلدسته‌خوانی‌ها و... همگی فراموش‌ شده‌اند.

كتاب تحت این مباحث ارائه شده است: سحرخوانی، آوازهای نیمه‌ ماه رمضان (نیایش، آواها و نواهای شب قدر، مرثیه‌خوانی، مقتل‌خوانی و منقبت‌خوانی سحرخوانی، قنبرخوانی، آداب‌ آوازهای گلدسته و...)، آیین نوبت‌زنی یا نقاره‌زنی در ایران.

وی در فصلی از كتاب تحت عنوان رودرو به گفت‌وگو با نقاره‌زنان طبس، ساری و نقاره‌زن كاشان، گفت‌وگو با سرنانواز گروه نقاره‌ی ساری، گروه نقاره‌زن‌ نوش‌آباد و گفت‌وگو با طبل‌نواز نوش‌آباد، طبالان میبد، نقارن‌زن نایین و گفت‌وگو با شیپور نواز معصوم‌آباد پرداخته است.

گفتنی است در كنار این كتاب، یك لوح فشرده صوتی ۵۳ دقیقه‌ای از تمام نمونه‌های موسیقی رمضان در ایران گنجانده شده است. این لوح فشرده حاوی ۱۶ قسمت است. همچنین دكتر همایون سپهر، بهروز وجدانی و سید احمد وكیلیان نیز بر این كتاب مقدمه نوشته‌اند.

نظر شما