شناسهٔ خبر: 34482 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینمای ایران توازن موضوعی می خواهد

کارگردان مطرح کشور گفت: اگر در سینمای ایران تعادل موضوعی وجود داشته باشد سینما بالنده و پویا و پیشرونده خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کمال تبریزی در مورد نگاه به مخاطب جهانی در سینمای ایران گفت: فکر می کنم که هر فیلمسازی از بدو شروع هر پروژه سینمایی، حتما به این فکر می کند که اثرش را برای کدام مخاطب می سازد. آیا فیلمی برای مردم خودش می سازد یا به دنبال معرفی و انعکاس جامعه خودش در افکار عمومی سایر نقاط دنیاست.

وی افزود: از ابتدا که تصمیم به ساخت فیلم می گیریم، این مسئله باید مشخص شود. به نظر من در مجموعه تولیدات سینمای ایران، یک گروه برای نمایش در خارج از ایران ساخته می شوند و گروهی هم برای مصرف داخلی تولید می شوند.

تبریزی اظهار داشت: من فکرمی‌کنم که این روش خوبی نیست بلکه ما باید خودمان را جزء مردم دیگر دنیا فرض کنیم و فکر نکنیم که فیلمی را که می خواهیم بسازیم فقط برای مردم خودمان می‌سازیم و یا فقط برای افرادی که خارج از مرزها یمان زندگی می کنند بلکه باید اثر را برای انسان‌ها بسازیم.

کارگردان «لیلی با من است» افزود: باید تلاشمان را بکنیم که فیلم با فطرت درونی آدمها ارتباط برقرار کند. مایه‌هایی که همه افراد به عنوان اساس و ریشه انسانیت آنها را دارند. در حالی که ممکن است عقاید و مذاهب مختلف داشته باشند، اما اگر بر روی نقاط مشترک انسانها دست بگذاریم سینمای موفق تری خواهیم داشت.

این هنرمند تصریح کرد: هیچ الزامی هم وجود ندارد که یک فیلم حال مخاطبی را خوب یا بد کند بلکه بستگی دارد که شما چه هدفی را دنبال می کنید. اگر به دنبال این هستید که انتقاد کنید باید به یک نقطه نامانوس یا به یک معضل اجتماعی اشاره کنید. اگر هم می خواهید روحی مفرح و شادی را در مخاطب ایجاد کنید هدف متفاوتی را پی گرفته اید و بسته به این انتخاب یک فیلمساز می تواند وارد موضوعات متفاوتی بشود.

کارگردان «طعم شیرین خیال» اظهار داشت: من فکر می کنم که به طور کلی در مورد موضوعات هم ما باید یک تعادلی را رعایت کنیم، چرا که اگر به هر سمتی بغلتیم باز هم دچار نوعی زیاده روی و افراط و تفریط می  شویم. همانطور که اگر همه فیلم‌هایمان بخواهد شاد و مفرح و گل و بلبل باشد، خوب نیست، اگر اکثر آثار سینمایی تلخ باشد و به نوعی حالت اندوه و حزن و احساس شکست را در وجود مخاطب بیدار کند هم خوب نیست. ما باید ترکیب از هر دو اینها را داشته باشیم تا کفه ترازو متعادل شود.

تبریزی با تاکید بر اینکه باید هم خوبی‌ها را ببینیم و هم مشکلات و معضلاتی که وجود دارد، گفت: همیشه اگر این تعادل وجود داشته باشد سینما بالنده و پویا و پیشرونده خواهد بود.

شایان ذکر است فیلم سینمایی «از رییس جمهور پاداش بگیرید» اثر طنزی از کمال تبریزی است که از فردا در سینماها به نمایش درمی آید.

نظر شما