شناسهٔ خبر: 34484 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ به روایت مردم»

احمد وکیلیان کتاب «تاریخ به روایت مردم» را با موضوعیت داستان‌های مردمی درباره شخصیت‌های مهم تاریخی - سیاسی در دست نگارش دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این نویسنده و پژوهشگر بنا دارد در یکی از تازه‌ترین کارهای تالیفی و پژوهشی خود داستان‌هایی را با موضوعیت شخصیت‌های تاریخی - سیاسی همچون‌ کریم‌خان‌، شاه‌ عباس‌، انوشیروان‌، آغامحمدخان‌ و حتی از معاصران مانند رضاشاه پهلوی منتشر کند.

borna ghsemi-1-1.jpg

وکیلیان که تا کنون ۴۰ درصد کار تالیف این کتاب را پشت سر گذاشته، گفت: من افتخار همکاری با مرحوم انجوی شیرازی را در زمینه تدوین «قصه‌های ایرانی» داشتم و همین موضوع دست‌مایه خوبی برای پرداختن به نگاه‌های مردمی درباره شخصیت‌های مهم تاریخی و سیاسی است. «تاریخ به روایت مردم» داستان‌های واقعی و گاه نیمه‌واقعی است. ولی به هر حال رگه‌های واقعیت در آن‌ها دیده می‌شود. اگرچه عامه مردم برای جذابیت بیش‌تر به فعالیت‌های تاریخی به آن‌ها رنگ و بوی داستانی داده و بخش‌هایی از آن را حذف و اضافه کرده و می‌کنند.

احمد وکیلیان پیش‌تر از طبقه‌بندی و کدگذاری مجموعه «گنجینه فرهنگ مردم (قصه‌های ایرانی )» خبر داده و آن را عاملی برای پیوند فرهنگی ملت‌ها عنوان کرده بود.

مجموعه «گنجینه فرهنگ مردم (قصه‌های ایرانی )» قصه‌هایی است که در دهه ۵۰ و ۴۰ به همت قریب به پنج‌هزار نفر از پژوهشگران سراسر ایران تهیه شده و پس از پالایش توسط انجوی شیرازی و معدود دستیاران او، در قالب «گنجینه فرهنگ مردم» به چاپ رسیده است.

بر اساس گفته وکیلیان، شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری این قصه‌ها می‌تواند نقاط مشترک فرهنگ مردم ایران با دیگر فرهنگ‌های مردم جهان را به ثبت رسانده و رفته رفته راه پیوند فرهنگ‌های جهان را که عاملی برای برقرای صلح و دوستی از زبان ملت‌هاست، نشان دهد.

این پژوهشگر همچنین مجموعه‌ای از قصه‌های عجیب و غریب ایران و جهان را در دست تالیف دارد. این اثر که بنا به گفته وکیلیان تمام اعضای خانواده وی در تدوین و نگارش آن نقش دارند، به قصه‌هایی می‌پردازد که موجودات عجیب و غریب افسانه‌ای کاراکترهای اصلی آن‌ها هستند؛ موجوداتی که گاه نیمه‌انسانی و گاه غیرانسانی‌اند.

به گفته او، این افسانه‌ها از اقصی نقاط کشور جمع شده‌اند و بناست پس از قیاس احتمالی آن‌ها با موجودات مشابه خارجی در قالب اثری مجزا راهی بازار شوند.

مدیرمسئول فصل‌نامه «فرهنگ مردم» درباره آخرین شماره این مجله هم گفت: پنجاه و نهمین شماره «فرهنگ مردم» به موضوع آب و قنات به قلم استادان مختلف اختصاص دارد و به زودی راهی بازار خواهد شد.

نظر شما