شناسهٔ خبر: 34549 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ ششم «سی و شش وضعیت نمایشی»

چاپ ششم کتاب«سی و شش وضعیت نمایشی» تألیف ژرز پولتی با ترجمه سیدجمال آل احمد و عباس بیاتی از توسط انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب حاضر ترجمه یکی از منابع مهم در زمینه ادبیات دراماتیک است. یکی از نکات قابل توجه کتاب این است که نویسنده این اثر نمایشی ادعا دارد که همه رخدادهای عاطفی در سی‌و‌شش وضعیت مختلف تعریف شده است و رخدادی خارج از این سی و شش وضعیت وجود ندارد . شرایط عاطفی مختلفی مثل بلا، لابه، عشق، تعقیب، جنون، ایثار در راه آرمان، همه چیز فدای هوس، جنایت عشقی، عشق به دشمن، جاه طلبی، حسادت بیجا، قضاوت اشتباه، پشیمانی و بازیابی گم‌‌شده از این دست‌‌ هستند.

نویسنده هر وضعیت را تعریف کرده و در ذیل هر وضعیت، عوامل شکل‌‌ دهنده آن وضعیت آمده است و نمونه‌‌ هایی از آن وضعیت در داستان‌های کلاسیک نیز ذکر شده است. همین‌طور هر وضعیت به بخش‌های فرعی تقسیم شده است. این وضعیت‌ها برای نویسندگان رمان، نمایشنامه و داستان کوتاه سکوی پرشی است تا بتوانند درون‌‌مایه داستان خود را بیافرینند.

نویسنده کتاب در بخشی از مقدمه خود تلاش هایی را که پیش از او در دسته بندی وضعیت های نمایشی صورت گرفته یادآور می شود و ظفرمندانه ترین این تلاش ها را متعلق به ژرار دو نِروال می داند که به « قانون سی و شش وضعیت نمایشی» وی نزدیک شده، و بیست و چهار کنش نمایشی را پیدا کرده است.

پولتی با استفاده از شیوه استدلال استقرایی بیان می کند که آثار نمایشی سی سال اخیر( در زمان خودش) ثابت می کند که این قانون- یعنی خلاصه شدن وضعیت های نمایشی در سی و شش عدد- صحت دارد. با این استدلال تنها یک مثال نقض کافی خواهد بود تا نادرستی این ادعا را ثابت کند.

چاپ ششم کتاب « سی و شش وضعیت نمایشی در ۱۹۸ صفحه با قیمت ۸۰۰۰ تومان و یک هزار و پانصد نسخه از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به ادبیات نمایشی قرار گرفت.

نظر شما