شناسهٔ خبر: 34601 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اکران فیلم ایرانی «خاطرات روی سنگ» در یونسکو

فیلم سینمایی «خاطرات روی سنگ» به کارگردانی «شوکت امین کورکی» در کنفرانس بین المللی سازمان جهانی یونسکو در کشور فرانسه به نمایش درآمد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ایرنا، خاطرات روی سنگ، جدیدترین اثر امین کورکی کارگردان کُرد عراقی که با فیلمبرداری سالم صلواتی سینماگر ایرانی و با همکاری تعدادی از عوامل سینمای ایران، آلمان و اقلیم کردستان عراق آماده شده است.

این فیلم در جدیدترین حضور بین المللی خود در هفتادمین سال تأسیس سازمان جهانی یونسکو UNESCO و همچنین دهمین سال کنوانسیون حفظ و ترویج تنوع مظاهر فرهنگی در سالن اصلی مقر این سازمان در پاریس روی پرده رفت.

کنفرانس بین المللی سازمان جهانی یونسکو با حضور معاون مدیرکل این سازمان، مایکل هاوکینز رئیس جوایز آسیا پسیفیک، هیام عباس بازیگر سرشناس عربی ـ فرانسوی و همچنین ۸۰۰ میهمان ویژه، روز ۱۰ ژوئن ۲۰۱۵ در پاریس برگزار شد. 

خاطرات روی سنگ که تاکنون در جشنواره های مختلف فیلم در سطح جهان روی پرده رفته و چندین جایزه معتبر بین المللی را از آن خود کرده است، اواخر سال ۲۰۱۴ جایزه ویژه یونسکو برای مشارکت چشمگیر در توسعه و حفظ تنوع فرهنگی در هشتمین دوره جوایز اسکرین آسیا پسیفیک در کشور استرالیا را از آن خود کرده بود. 

عباس غزالی از حامیان حوزه فرهنگ و هنر کُردی در این مراسم گفت: هم اکنون اقلیم کردستان در کنار جنگ و دفاع از خود، تلاش مداومی دارد تا فرهنگ خود را حفظ کند و بویژه از طریق سینما آن را گسترش دهد. 

این نماینده پارلمان اقلیم کردستان در ادامه با اشاره به جنگ کُردها با گروه تروریستی داعش به نمایندگی از تمام جهان گفت: کُردها در برابر تروریست ها می جنگند و مقاوم ایستاده اند و فرهنگ خود را حفظ می کنند. 

بعد از نمایش فیلم سینمایی خاطرات روی سنگ شوکت امین کورکی، ممد اکتاش و عباس غزالی به سؤالات حاضران در این کنفرانس بین المللی پاسخ گفتند.

فیلم سینمایی خاطرات روی سنگ در آخرین حضور بین المللی خود، در بخش رقابتی اصلی هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ریورران (رودخانه خروشان) در آمریکا روی پرده رفت و از طرف هیئت داوران این جشنواره، سه جایزه بهترین فیلم، کارگردان و بازیگری اهدا شد.

جشنواره بین المللی فیلم ریورران که یکی از مهمترین فستیوال های جنوب شرقی آمریکا به شمار می رود؛ هفدهمین دوره آن با نمایش ۱۶۵ فیلم از کارگردانان ۳۵ کشور جهان در چندین بخش رقابتی فیلم های بلند سینمایی، مستند و کوتاه در روزهای ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت ماه (۱۶ تا ۲۶ می ۲۰۱۵) در کشور آمریکا برگزار شد.

نظر شما