شناسهٔ خبر: 34707 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه اندازی مراکز رشد و نوآوری علوم انسانی در دانشگاه علامه

معاون پژوهشی دانشگاه علامه از برنامه ریزی های این دانشگاه برای کاربردی و تجاری سازی کردن علوم انسانی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شجاع احمدوند درخصوص اینکه آیا دانشگاه علامه طباطبایی برنامه ای برای راه اندازی مراکز رشد ویژه رشته های علوم انسانی دارد یا خیر گفت: بحث مراکز رشد بحث پیچیده ای است.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه علوم انسانی تاکنون هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته، برهمین اساس در حال برنامه ریزی هستیم تا با همکاری و حمایت مالی معاونت علمی ریاست جمهوری،  محلی را تعیین کرده و کلاس های آموزشی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را راه اندازی کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: تا این دانشجویان یاد بگیرند که چگونه در حوزه فعالیت خود شرکت تخصصی را راه اندازی کنند و چگونه علمی را که فرا گرفته اند، تجاری سازی کرده و درآمد زایی کنند.

وی یادآورشد: بعد از این که دانشجویان تا این مرحله پیش آمدند، می توانند محل مورد نظر را خالی کنند تا گروه جدید جایگزین آنها شود.

احمد وند تاکید کرد: البته این مساله در حد ایده است و هنوز عملیاتی نشده ، اما اگر اجرایی شود گام مفیدی برای این حرکت است.  

وی در خصوص نام این مراکز گفت: می توان این مراکز را مراکز رشد و نوآوری علوم انسانی نامگذاری کرد.

احمد وند افزود: این دوره های آموزشی را می توان علاوه بر فارغ التحصیلان برای دانشجویان ترم آخر کارشناسی ارشد و دکتری نیز برگزار کرد تا بتوانند ایده را به محصول تبدیل کرده و درآمد زایی داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با ذکر مثالی یادآورشد: به عنوان مثال یک دانشجوی ادبیات که ویراستاری خوانده می تواند با ۴ و ۵ دانشجوی دیگر یک تیم را تشکیل داده و شرکت ویراستاری متون تخصصی علوم سیاسی راه اندازی کند.

وی افزود: محل شرکت را نیز با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانشگاه تهیه می کنند. به دانشجویان اعلام می کنیم. دانش خود را به فناوری و محصول تبدیل کرده و درآمد زایی داشته باشند.

احمد وند افزود: اگر در مدتی که ما مشخص کردیم، توانستند ایده را به محصول تبدیل کرده و درآمد زایی داشته باشند، درخواست می کنیم محل را ترک کنند تا گروه جدید جایگزین آنها شوند و هزینه های صرف شده را نیز به صورت اقساط دریافت می کنیم .

وی افزود: اما گر نتوانند ایده را به محصول تبدیل کنند این ما هستیم که ضرر کرده ایم . این فعالیت ها در رشته های حقوق و مدیریت نیز می تواند عملیاتی شود.

معاون پژوهشی دانشگاه عللامه افزود: نگاه و هدف ما این است که بتوانیم برای تمام حوزه های علوم انسانی چهارچوبی تهیه کنیم. انتظار از ما به عنوان دانشگاه علوم انسانی این است که در این گونه مسایل پیشگام باشیم.

وی یاداورشد: انتظار ما از دولت نیز این است که ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه هایی را که برای رشته های دیگر در نظر می گیرد برای رشته های علوم انسانی در نظر بگیرد تا بتوانیم در این حوزه، یعنی تجاری سازی، حداقل رشد را داشته باشیم.

نظر شما