شناسهٔ خبر: 34830 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «شیعه» نوشته علامه عبدالهادی فضلی منتشر شد

کتاب «شیعه امامیه» نوشته علامه عبدالهادی فضلی متفکر برجسته شیعی عربستان با ترجمه و تحقیق دکتر سید مهدی نوری کیذقانی (عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب شیعه امامیه از چهار بخش تشکیل شده است: مذهب امامیه، دلایل حقانیت تشیع، اصول دین و برخی از عقاید شیعه. فصل اول کتاب به تعریف امامیه و ظهور دو مکتب فکری پس از پیامبر (ص) و اختلاف در خلافت می‌پردازد. فصل دوم گزیده‌ای از دلایل حقانیت شیعه را در ۵ بخش بیان می‌کند: حدیث ثقلین، حدیث سفینه، حدیث امان، حدیث امامان دوازده‌گانه و حدیث باب حطّه. در فصل سوم اصول عامه، امامت منصبی الهی و امامان دوازده‌گانه و عصمت امام ذکر می‌شود. در فصل پایانی هم مهم‌ترین عقاید و دیدگاه‌های شیعه درباره موضوعات اساسی زیر بیان می‌شود: مسأله بداء، اختیار، مهدویت، تشریع (وضع قوانین دینی)، کتاب، سنت، اجماع، عقل، تقیه، موضع امامیه نسبت به فرقه‌های اسلامی و موضع امامیه نسبت به مذاهب اسلامی.

چاپ اول کتاب «شیعه امامیه» در ۱۰۸ صفحه، قطع پالتویی، دورنگ و قیمت ۳۵۰۰ تومان به جامعه فرهنگی و علمی عرضه خواهد شد. دفتر نشر معارف پیش از این کتاب‌های «راهبردهای اسلام» (ترجمه علیرضا اشرفی نسب)، «گسترش ارزش‌ها در پرتو اسلام» (ترجمه علیرضا اشرفی نسب) و «قیام امام حسین (ع) در پرتو نص و سند» (ترجمه اسماء خواجه زاده) را از این متفکر برجسته شیعی منتشر کرده بود.

شیعه امامیه

گفتنی است، دفتر نشر معارف در راستای معرفی آثار اندیشمندان جهان اسلام دو کتاب «شبهات یهودی» و «خاخام شکست خورده» از علامه جعفر مرتضی عاملی و «اسلام، دین بیداری» از استاد محمد العاصی (اندیشمند آمریکایی و عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی)، «میراث عظیم و امت خفته» از دکتر مظفر اقبال (رییس مرکز اسلام و علوم کانادا) و «انقلاب اسلامی؛ بزرگ‌ترین چالش آمریکا» از دکتر ظفر بنگاش را ترجمه و منتشر کرده است و به‌زودی کتاب‌های دیگری از آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری، دکتر کلیم صدیقی، دکتر مظفر اقبال، یوسف الخباز و طلال عتریسی منتشر می‌کند

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت علامه الفضلی

علامه الفضلی ـ که نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عربستان بود ـ در روز دوشنبه ۲۷ جمادی‌الأولی ۱۴۳۴ هـ یعنی ۱۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۲ در عربستان دار فانی را وداع گفت. در پی درگذشت آیت‌الله الفضلی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند که در بخشی از این پیام آمده است: «این علامه فقید، عمر شریف خود را در جهاد علمی و سیاسی و دفاع از مقدسات امت اسلامی و مسائل بر حقّ آن سپری کرد. این فقید از پیشگامان تفکر و اندیشه و از نظریه‌پردازان برجسته اسلامی بود و بهترین نشانه این امر، آثار و تألیفات گران‌سنگ ایشان است. مرحوم الفضلی پناهگاه علمای امت بودند و با فکر و حرکت و جهاد و تلاش‌های وحدت‌آفرین خود، نمونه و اُسوه‌ای را در نزدیکی دل‌ها، وحدت بخشیدن به صفوف اسلام، همدلی و دوری از نزاع‌ها و اختلافات، و تمرکز نگاه‌ها و اندیشه‌ها بر دشمن مشترک آحاد امت عظیم اسلامی ارائه کردند.»

نظر شما