شناسهٔ خبر: 34956 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به اندیشه های توماس کوهن در یک کتاب

طبق تلقی رایج، علم تجربی بنایی مستحکم بوده که حاصل انباشته ‌شدن کوشش‌های عقلانی دانشمندان در طول سالیان متمادی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  جدیدترین جزوه مؤسسه علمی- فرهنگی سدید با عنوان «فرو ریختن بنای علم» درس‌گفتاری از شهرام تقی زاده انصاری در باب اندیشه‌های توماس کوهن، منتشر شد.

بر اساس  این گزارش، این درس‌گفتار حاصل سلسله جلسات سطح ۳ یازدهمین دوره آموزشى- تربیتى «والعصر» است که از سوی مؤسسه علمی- فرهنگی سدید منتشر شده است.

گفتنی است، در بخشی از این درس گفتار آمده است: طبق تلقی رایج، علم تجربی، بنایی مستحکم است که حاصل انباشته ‌شدن کوشش‌های عقلانی دانشمندان در طول سالیان متمادی بوده است. طبق این دیدگاه، علم، داور نهایی همه نزاع‌های معرفتی خواهد بود؛ به تبع این نوع نگاه، مشکلاتی در حوزه رابطه علم و دین، رابطه علم و هنر، نقش علم در زندگی روزمره و اموری از این دست پیش‌ می‌آید. این نوشته سعی دارد با ارائه افکار فیلسوف علم بزرگ معاصر، «توماس کوهن»، این تلقی رایج را درهم بشکند و از ماهیت غیرعقلانی و نسبی علم جدید، پرده بردارد.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۴-۰۴-۱۵ ۱۶:۴۹ 0 1

    درس گفتارهایی که موسسه سدید منتشر می کند ارزش علمی ندارد و در بسیاری از مورد تایید استادی که درس را تدریس کرده هم نیست و استاد اصلا مایل به چاپ و انتشار جزوه نبوده است
                                
  • ۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۲۲:۵۶امیرحسین 0 2

    عنوانِ مطلبِ شما سنخیتی با متن ندارد، یا دستِ کم من آنرا گمراه کننده می‌یابم.
    فروریختنِ بنایِ علمیِ توماس کوهن، به نوعی نقدِ او را می‌رساند... درحالی که این متنِ خبری کاملا منظورِ مخالف را دارد.
                                

نظر شما