شناسهٔ خبر: 35095 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تئاتری‌ها خیلی عصبانی هستند/ رابطه نفت و هنر در دولت گذشته

آیین افتتاح نمایش «اندر هدایت نسل جوان» در حالی برگزار شد که مدیر اسبق تئاتر شهر از سیاست‌های مدیران فرهنگی و هنری کشور در پاسخگویی به سوالات هنرمندان جوان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین پاکدل در آیین افتتاحیه این اثر نمایشی که جمعه شب ۱۹ تیرماه در تماشاخانه «مکتب تهران» برگزار شد با بیان اینکه نسل جوان تئاتر سوالات بی پاسخ زیادی دارد، توضیح داد: ما در این سالها با نسلی مواجه هستیم که سوالات زیادی در ذهن خود داشته و دارند اما ما با بی توجهی از کنار این سوالات گذشتیم و پاسخی به آن ندادیم. ما به جای جواب دادن به این سوالات فقط عصبانی شدیم و عصبانی کردیم و مانند الگوهای قدیم مدیریتی با آنها رفتار کردیم؛ موضوعی که به هیچ عنوان شایسته این نسل نیست.

مدیر اسبق مجموعه تئاتر شهر بیان کرد: اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید که خروجی تئاتر و سینما طی ۴ سال گذشته به دلیل همین پاسخ ندادن به سوال ها، پر از عصبانیت و خشم است زیرا این نسل سالها تحقیر شد و این گونه به خشم رسید. من فکر می کنم این نسل هم اکنون با درد خود، خوددرمانی می کند و به سوالات خود پاسخ می دهد. این نسل جواب این سوالات را نیز خود پیدا می کند اما به نظر می آید این نسل حالا پاسخ های لازم خود را دریافت کرده است و دیگر حالت عصبانیت خود را نیز کنار گذاشته و کار خود را انجام می دهد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه صحبت‌های خود، تصریح کرد: دولت های نهم و دهم خدمت بزرگی به فرهنگ این سرزمین کردند. اینکه تکلیف هنر را روشن کردند که مطلقا سهمی در نفت ندارد و این موضوع بسیار مهمی است که می توان روی آن فکر کرد.

اجرای نمایش اندر هدایت نسل جوان

وی افزود: نسل جوان تئاتر ایران امروز پاسخ خود را دریافت کرده است و به نظر من ماناتر از گذشته دست به کشف و شهود زده است. به هر حال در همه دوران فعالیتم چه در پخش شبکه یک و چه در حوزه تئاتر تمام تلاش خود را انجام دادم که به بچه هایی که در تئاتر کار می کنند، کمک کنم. این جوانان هنرمندان آینده تئاتر کشورند و من در چهره همه اینها فقط آینده را می بینم. به هر حال ما با نسلی مواجه هستیم که سوالات زیادی در ذهن دارند که متاسفانه ما از آن‌ها گذشتیم.

پاکدل با تقدیر از گروه اجرایی نمایش «اندرهدایت نسل جوان» گفت: به این گروه نوپا و جوان تبریک می گویم که چنین نمایشی را در مکتب تهران روی صحنه برده اند. من فکر می کنم با وسواسی که جلال تهرانی در مکتب تهران دارد قطعا از این پس آثار ارزشمندی را روی صحنه این تماشاخانه خواهیم دید.

محمدامیر یاراحمدی نویسنده و مدرس تئاتر نیز در این مراسم با تقدیر از اقدامات مکتب تهران در راه اندازی کارگاه‌های تئاتری و مکانی برای اجرای آثار نمایشی، تصریح کرد: من خوب می دانم که جلال تهرانی با چه خون دلی چنین مکانی را برای فعالیت‌های تئاتری فراهم کرده است. به اعتقاد من این فضا امنیت خاطر ایجاد می کند و باعث می شود تا با هم گفتگو کنیم.

اجرای نمایش اندر هدایت نسل جوان

وی بیان کرد: ایجاد فضاهایی این چنینی واقعا کار مشکلی است و من امیدوارم از این پس شاهد اجراهای خوب هنرمندان جوان در این تماشاخانه باشیم. ما باید با این هنرمندان به سمت آینده قدم برداریم و همگی در راه اعتلای تئاتر ایران بکوشیم.

نمایش «اندر هدایت نسل جوان» نوشته جلال تهرانی و کارگردانی محمد محقق‌تبار هر روز غیر از شنبه ها ساعت ۲۱ در تماشاخانه مکتب تهران روی صحنه می‌رود.

نظر شما