شناسهٔ خبر: 35121 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار دومین رمان نویسنده «کشتن مرغ مقلد» پس از نیم قرن

«نل هارپر لی»، نویسنده امریکایی برنده جایزه ادبی «پولیتزر» سال 1960 برای نگارش رمان ماندگار «کشتن مرغ مقلد» قرار است در این هفته، پس از حدود نیم قرن، دومین رمان خود را با نام «برو یک نگهبان بگمار» (Go Set a Watchman) روانه کتاب‌فروشی‌ها کند. تا کنون گمان می‌رفت که «کشتن مرغ مقلد» تنها رمان او است ولی در عین ناباوری علاقه‌مندان به کتاب، «لی» در فوریه 2015 و در سن 88 سالگی، در حالی که تقریبا نابینا و ناشنوا شده است اعلام کرد که روز سه‌شنبه همین هفته دومین اثر خود را منتشر خواهد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گفته می‌شود کتاب جدید پیش از «کشتن مرغ مقلد» (حدود سال‌های آغازین دهه ۱۹۵۰) نوشته شده اما وقایع آن دنباله کتاب دوم خواهد بود. در «کشتن مرغ مقلد» داستان درباره نژادپرستی است و از نگاه یک کودک ۶ ساله محاکمه یک سیاه‌پوست به اتهام آزار و اذیت یک زن سفید پوست و تلاش یک وکیل سفیدپوست برای نجات وی روایت می‌شود اما در رمان «برو یک نگهبان بگمار» کودک ۶ ساله ۲۶ سال سن دارد و به شهر زادگاه خود برمی‌گردد.

«رمان کشتن مرغ مقلد» که از روی آن چند فیلم نیز ساخته شد یکی از پرمخاطب‌ترین رمان‌های تاریخ امریکا به‌شمار می‌رود تا جایی که پس از انتشار آن و معرفی شخصیت وکیل مدافع شجاع و منصف با نام «آتیکس فینچ» آمار نام‌گذاری اسم او بر نوزادان و نیز ثبت‌نام رشته حقوق در دانشگاه‌ها به طرز چشم‌گیری افزایش یافت. هم‌چنین «هارپر لی» برای نگارش «کشتن مرغ مقلد» «مدال آزادی ریاست‌جمهوری» را دریافت و چندین مدرک افتخاری را نیز از آن خود کرد.

داستان «برو یک نگهبان بگمار» از نگاه سوم شخص روایت می‌شود اما هم‌چون «کشتن مرغ مقلد» هم‌چنان زاویه دید «ژان لوییس فینچ» (فرزند وکیل مدافع با نام کودکی اسکات در کشتن مرغ مقلد) را حفظ کرده و  نثر زیبای «هارپر» را در خود دارد؛ نثری ساده، ضرب‌آهنگ آهسته، طنز اجتماعی بی‌پروا به همراه حکایت عشق و محبت.

هر چند در این اثر هم‌چون «کشتن مرغ مقلد» به رویدادی بزرگ و داراماتیک مثل محاکمه «تام رابینسون» رنگین‌پوست مواجه نخواهیم بود اما درون‌مایه رمان هم‌چنان پیرامون نژادپرستی، آن‌گونه که در جنوب امریکای آن سال‌ها دیده‌ می‌شد، می‌چرخد. دیگر تفاوت کتاب «برو یک نگهبان بگمار» با رمان قبلی این است «آتیکس» وکیل مدافع خوش‌قلب و عادل، در این داستان به نوعی طرفدار جدایی نژادی معرفی می‌شود. از همین روی بسیاری از منتقدین بر این باور هستند که این رمان می‌تواند آزمونی باشد برای میزان بخشندگی میلیون‌ها خواننده‌ای که در انتظار آن هستند.

در حال حاضر تنها فصل نخست «برو یک نگهبان بگمار» در اختیار مخاطبان قرار گرفته و تمای اثر در روز سه‌شنبه این هفته روانه‌ کتاب‌فروشی‌ها خواهد شد. در سال ۱۹۶۲ فیلمی بسیار معروف از رمان «کشتن مرغ مقلد» ساخته شد که در آن «گری‌گوری پیک» در نقش وکیل «فینچ» یکی از بازی‌های ماندگار خود را به نمایش گذاشت.

نظر شما