شناسهٔ خبر: 35139 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «خاطرات احمد احمد» نوشته مهدی حق بین

«خاطرات احمد احمد» نوشته مهدی حق بین، توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ امروزه تاریخ شفاهی با استفاده از شیوه‌ها و ابزار نوین به عنوان روش‌ِ تحقیقیِ مناسب و ارزشمند نزد محققین حوزه تاریخ در غرب، جایگاه شایسته‌ای یافته كه در كنار منافع ثانویه به عنوان یك منبع دست اول شناخته می‌شود.از آنجا كه تاریخ شفاهی مهم‌ترین منبع تحقیق میدانی محسوب می‌شود مورد اعتماد بوده و تاریخ‌نگاران را به خود جلب كرده است.

خاطره‌نویسی زیرمجموعه تاریخ شفاهی به شمارمی‌رود كه مانند دیگر زیرمجموعه‌ها از قبیل بیوگرافی‌ها مورد توجه محافل آكادمیك می‌باشد. استفاده از روایت‌های شفاهی در عرصه‌ی وقایع‌نویسی و تاریخ‌نگاری ایرانِ معاصر تمهیدات لازم را برای تحلیل‌های جدی، منصفانه و علمیِ پدیده‌های اجتماعی به‌ویژه انقلاب اسلامی فراهم می‌آورد.

 امروزه تاریخ شفاهی به بخشی اطلاق می‌شود كه محقق برای بررسی یك موضوع مشخص با گروهی به مصاحبه می‌پردازد. حال آنكه این گونه نوشته‌ها نه تنها به صورت گروهی به دست نیامده بلكه به یك موضوع واحد هم اشاره ندارند و در حقیقت فاقد دو ویژگی تاریخ شفاهی می‌باشند. با این حال همان گونه كه اشاره گردید خاطره‌نویسی از اجزای تاریخ شفاهی است.

اثر پیش رو،‌شرح دربه‌دری‌ها، سختی‌ها، تحمل مصایب، كسب تجارب انقلابی و فراز و فرودهای زندگی انسان مقاومی می‌باشد كه بر مبنای خاطرات منتشرشده‌اش در قالب دانستنی‌‌های انقلاب برای جوانان به زیور طبع آراسته شده است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطرات احمد احمد را در ۲۳۲ صفحه با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه روانه بازار نشر کرد.

نظر شما