شناسهٔ خبر: 35307 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتقدان از کتاب «ما و پاریس» سخن می‌گویند

نشست هفتگی شهر کتاب سه‌شنبه ۳۰ تیر به نقد و بررسی کتاب «ما و پاریس» اختصاص دارد که با حضور طهمورث ساجدی، غلامرضا علی‌بابایی و امیرسعید الهی برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛نشست هفتگی شهر کتاب سه‌شنبه ۳۰ تیر به نقد و بررسی کتاب «ما و پاریس» اختصاص دارد که با حضور طهمورث ساجدی، غلامرضا علی‌بابایی و امیرسعید الهی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

کتاب «ما و پاریس» نوشته امیرسعید الهی با نگاهی گذرا، روزگار سیصد ساله ایرانیان را در فرانسه دنبال می‌­کند. در این کتاب نویسنده سبک تازه‌ای در بیان رویدادها به کار گرفته و فرانسه را به عرصه مهمی در تاریخ معاصر ایران بدل کرده است.

از سال ۱۷۱۵ میلادی که نخستین سفیر دربار صفوی به پایتخت فرانسه و دربار لویی چهاردهم رفت تا امروز که درست سه سده از آن تاریخ می‌گذرد، شهر پاریس ایرانیان بسیاری را در لباس دیپلمات، جهانگرد، دانشجو، نظامی، مهاجر، روشنفکر، دولتمرد و نیز فعال سیاسی، شیفته‌ فرهنگ و انقلاب‌های سنت‌شکن خود کرده است.

در دهه‌های گذشته نیز بسیاری از سیاسیون، روشنفکران و دولتمردان یا در پاریس غنودند یا از پاریس آمدند و یا به پاریس گریختند. آن چنان که خاک فرانسه صحنه‌ای از تاریخ معاصر ایران و میدان برخوردهای سیاسی میان ایرانیان شد و حتا در برهه‌هایی با خشونت و خونریزی نیز همراه بود. کتاب «ما و پاریس» نوشته‌ی امیرسعید الهی به ماجرای ایرانیان در فرانسه می‌پردازد.

اگرچه قصد نویسنده تدوین تاریخ روابط سیاسی ایران و فرانسه نبوده و تنها جلوه­‌هایی از این روابط به میان کشیده شده است. این کتاب همراه با بررسی جریانات تاریخی و سیاسی ایران، به برخی از دوران­‌های تاریخی فرانسه و میراث فرهنگی آن کشور نیز پرداخته است.

البته در این اثر سخنی از فرانسویان در میان ایرانیان نیست بلکه تنها بر ماجراهای ایرانیان در میان فرانسویان انگشت گذاشته است. زبانِ روان و همراه با چاشنی طنز کتاب بر جذابیت و به کارگیری منابع معتبر در تدوین هر فصل بر اعتبار آن افزوده است.

نقد و بررسی کتاب «ما و پاریس» سه‌شنبه ۳۰ تیرماه ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

کتاب «ما و پاریس» که با کتابنامه، نمایه نام­‌ها، مکان­‌ها و نزدیک به صد تصویر از اشخاص و مکان‌های مذکور در متن همراه است، به همت نشر «آباد بوم» در ۴۰۰ صفحه و به بهای ۲۰ هزار تومان روانه بازار شده است.

نظر شما