شناسهٔ خبر: 35551 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه عربی جلد هفتم دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

ترجمه جلد هفتم دانشنامه جهان اسلام به عربی، با عنوان دائره معارف العالم الاسلامی در بیروت منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، این مجلد که حاوی مدخل‌های حرف «تاء» از «التاریخ/تدوین التاریخ» تا «التحریم، سورة» و دارای ۱۸۰ عنوان مقاله است، در ۷۳۶ صفحه و بالغ بر 600 هزار کلمه منتشر شده است.

برخی مدخل‌های مهم این مجلد عبارتند از: التاریخ شامل: تدوین تاریخ إیران، تاریخ أفریقیا، تدوین تاریخ الأندلس، تدوین التاریخ العثمانی و ترکیا، تاریخ الهندی، تدوین تاریخ أندونیسیا و کتب مهم تاریخی مانند تاریخ نیسابور، تاریخ بغداد و تاریخ الیعقوبی، مناطق جغرافیایی مانند: تالش، تالقان، تبریز، التبت و التبوک، اعلام مانند: التجاسبی آل، التجانی آل، التجیبی أحمد و التجویدی محمد، مفاهیم و اصطلاحات مانند: التأمین، التأویل، تأویل الحدیث، التجارة، التجدیدالأدبی و التحریف.

دانشنامه جهان اسلام

۲۳ مترجم و ویراستار از کشورهای مختلف جهان اسلام  شامل لبنان، مصر، مغرب، اردن، سوریه، کویت و فلسطین ترجمه و تصحیح مجلد هفتم را بر عهده داشته‌اند. ترجمه مقالات دانشنامه به زبان اول جهان اسلام اقدامی است که در سال‌های اخیر توسط بنیاد دائره المعارف اسلامی آغاز شده و تا کنون ۷ مجلد از این مجموعه ۱۹ جلدی که در حال حاضر به فارسی منتشر شده در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان عرب زبان قرار گرفته است.

نظر شما