شناسهٔ خبر: 35568 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کاربرد تئاتر نقد است

نشست خبری نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» در تئاتر باران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست خبری نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» با حضور محسن علیخانی کارگردان، ستاره اسکندری، پونه عبدالکریم زاده و فهیمه امن زاده بازیگران نمایش در کافه تئاتر باران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علیخانی با اشاره به اجرای این نمایش در سال ۷۹ گفت: این اجرا بازتولید نمایش قبلی نیست و در واقع اجرای دوباره ای سعادت لرزان مردمان تیره روز است.

وی درباره دلایل این اجرای دوباره تصریح کرد: سه دلیل برای اجرای تازه ای از این نمایش وجود دارد اولین دلیل استطاعت نمایشنامه های علیرضا نادری است، نمایشنامه هایی که همواره تازگی دارند و قابل اجرا در زمان های مختلف هستند. دلیل دوم موسسه تئاتر باران است که احساس کردم دغدغه های فرهنگی در این موسسه پررنگ تر از دغدغه های مالی است. دلیل دیگر این است که در این چند ماهی که در ایران هستم همراه گروه تصمیم گرفتیم تا این نمایش را روی صحنه ببریم و از همان جلسه اول بنا بر این بود که نمایش اجرای تازه و متفاوتی نسبت به گذشته باشد.

علیخانی درباره تمرین های نمایش گفت: ۱۳ جلسه تمرین گروهی داشتیم و در همین زمان محدود تلاش کردیم ویژگی های تازه ای در اجرای فعلی باشد. خوشبختانه زیربنایی که برای اجرا انتخاب کردیم زیربنای درستی بود و هرچه بیشتر تمرین کردیم این زیربنا تکمیل شد.

دانشجوی مقطع دکترای رشته سینما از دانشگاه سوربن فرانسه درباره اینکه چرا در ۱۵ سال گذشته نمایش تازه ای را ارایه نکرده است، گفت: سال ۸۳ چند ماه پیش از آنکه دوران ریاست جمهوری تازه آغاز شود نمایش بازگشت به خانه پدری را تمرین می کردیم که بعد به دلیل سیاست های دولت جدید اجرای آن متوقف شد و پس از آن من از ایران رفتم و مسیر تازه ای را شروع کردم. امروز حس می کنم پس از آن هشت سال شرایط دوباره به گونه ای است که می توانیم نمایشی را روی صحنه ببریم.

وی تصریح کرد: یکی از کاربردهای تئاتر نقد است و جامعه پویا جامعه ای است که تئاتر و سینمای مستندش فعال است و وقتی از تئاتر و فیلم مستند استقبال نمی کنیم یعنی دوست نداریم نقد در جامعه شکل بگیرد.

محسن علیخانی همچنین درباره نگاه کارگردانی در این اثر گفت: بخشی از نگاه کارگردانی به نظرم قابل توصیف نیست چرا که کارگردان بایستی همزمان که آثار حضورش در کار دیده می شود حضورش به چشم نیاید.

وی افزود: در اجرای سال ۹۴ به جای جزیی پردازی به این پرداختیم که چه شرایطی می تواند جامعه های شبیه به ما را نشان دهد، یک ماه قبل از اینکه اجرا را شروع کنیم یک مهندسی و زاویه دیدی را طراحی کردیم که شامل میزانسن، بازی ها و کلیات اجرا می شد.

این کارگردان افزود: من وقتی شروع به کار می کنم هدف اصلی ام ایجاد ارتباط خلاقه با همه اعضای گروه است و معتقدم این ارتباط خلاقه بسیار در پیشبرد نمایش کارآمد و مهم است.

در ادامه این نشست، ستاره اسکندری که در جشنواره نوزدهم تئاتر فجر برای بازی در این نمایش جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرده بود، گفت: موفقیت این نمایش در جشنواره سال ۷۹ فقط برای من نبود و در زمینه های دیگر کاندید یا برگزیده جوایز مختلف بود، جایزه ای که برای نمایش گرفتم بار سنگینی روی دوش من گذاشت که باعث شد تئاتر را بیش از پیش ارج بگذارم و به آن اهتمام داشته باشم.

وی افزود: درباره تفاوت های این اجرا با اجرای گذشته علاوه بر نگاه کارگردانی تجربه های فردی بازیگر متفاوت است به هر حال ۱۵ سال گذشته و حالا من بازیگر باتجربه تری نسبت به گذشته هستم.

اسکندری با اشاره به تعداد جلسات تمرین گروهی گفت: لازم است نکته ای را توضیح دهم که موجب سوءتفاهم نشود، ما ۱۳ جلسه تمرین گروهی داشتیم و در واقع از خردادماه که تمرینات مان را آغاز کردیم جلسات بسیاری را به صورت یک یا ۲ سه نفره تمرین کردیم. به نظرم بسیار خوب است که کاری که ما کردیم در نمایش های دیگر صورت بگیرد به این شکل که یک اجرا پیش از روز اول چندین بار کامل مرور شده باشد.

بخش دیگر صحبت های این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به انتقاد از اهالی رسانه مربوط بود و گفت: به عنوان یک بازیگر لازم است نقدی داشته باشم که چرا تئاتر بعد از دوران طلایی ای که داشت با آغاز دولت قبل طی هشت سال دچار مشکلات مختلف شد به خاطر مدیریت های سلیقه ای تئاتر دچار محدودیت شد و مشکلات بسیاری برای بازیگران رقم خورد.

وی افزود: برایم جالب است چرا اهالی رسانه چرایی اتفاقات را از مدیران نمی پرسند، سالهاست مرکز هنرهای نمایشی رسما دیگر از گروه ها حمایت نمی کند، هیچ سالن تازه ای ساخته نمی شود و در حالی که وظیفه دولت در حد نظارت و ارزشیابی خلاصه شده کسی حتی از ما نپرسید چرا به آن دوران به ناچار از تئاتر کوچ کردید.

ستاره اسکندری با اشاره به تفاوت شرایط تلویزیون و تئاتر گفت: وقتی من بازیگر برای بازی در یک سریال پول بیشتری می گیرم، عکسم روی جلد می رود و دیده می شوم و برای بازی در تئاتر هرگز سراغی از ما گرفته نمی شود ممکن است نگرش متفاوتی پیدا کنم و وظیفه ام را به عنوان یک بازیگر فرهنگ ساز فراموش کنم.

اسکندری در پایان با اشاره به مشکلات مختلف تئاتر گفت: متاسفانه اصناف ما در خانه سینما و خانه تئاتر آنقدر محدود شده ایم که تقاضایمان در حد گرفتن حق بیمه خلاصه می شود.

سعادت لرزان مردمان تیره روز نوشته علیرضا نادری و به کارگردانی محسن علیخانی اولین تولید کمپانی تئاتر باران است که در مردادماه در این تماشاخانه به روی صحنه می رود.

نظر شما