شناسهٔ خبر: 36048 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هملت و خانم هابیشام در یک رمان ایرانی/ عشقی که پایان تراژیک ندارد

نویسنده رمان «کسی در میان شما» این رمان را داستان تقابل میان عشق و هنر نامید و گفت: شخصیت‌های این رمان از میان قهرمانان داستان‌های شهیر کلاسیک مانند هملت، خانم هابیشام و باکستر انتخاب شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات مروارید نخستین رمان انسه ملکان را با عنوان «کسی در میان شما» روانه بازار کتاب کرده است. رمانی که نویسنده آن تالیفش را مانند نخستین مجموعه داستانش وامدار استفاده از نکاتی می‌داند که جمال میرصادقی درباره داستان نویسی به وی آموخته است.

ملکان دراین باره گفت: آقای میرصادقی ۱۰ سالی است که استاد من است و من نیز در مقام شاگردی چندین کتاب او را بازخوانی کرده‌ام. تاثیر ایشان روی کار من حتما به سزا بوده و از مشورت های او بسیار استفاده کرده‌ام اما نگاهم به داستان با او بسیار متفاوت است. ایشان سعی کرده‌اند با توجه به ساختارهای ذهنی من به من در نوشتن کمک کنند اما بارها گفته‌اند که اگر رهیافت‌های من مورد تاییدت نیست، به کارش نبند.

ملکان افزود: من برای نوشتن این کتاب دو سال ارتباط فکری‌ام را با جامعه ادبی پیرامونم قطع کردم و تنها روی نوشتن این اثر متمرکز شدم.

کسی در میان شما

این نویسنده ادامه داد: این داستان با یک کابوس شروع می‌شود و بعد بیداری که راوی را به یاد عشق از دست رفته‌اش می اندازد. او در این روز به شکلی میان خواب و بیداری در حرکت است که گویی در تونل زمان گیر کرده و دائم به عقب و جلو می‌رود.

ملکان ادامه داد: این رمان غیر از شخصیت اصلی خود از چند شخصیت دیگر نیز بهره می‌برد و به نوعی رمان شخصیت است. هر کدام از این شخصیت‌ها به تناسب حال و هوای درونی خود با زن راوی مواجه می‌شوند و برای او تصوری را می‌سازند. این شخصیت‌ها شامل مردی است که زن سابقا عاشق او بوده و در رمان با عنوان هملت معرفی می‌شود و نیز پیرزنی در همسایه این زن جوان با نام خانم هابیشام و مردی به نام باکستر که هم در زندگی زن راوی هست و هم نیست.

این نویسنده همچنین به ساختار دایره وار و لابیرنتی اثر اشاره کرد و افزود: اسامی شخصیت‌های این رمان به نوعی انتخاب شد که برای ذهن خواننده آشنایی داشته باشد و با این کار شخصیت پردازی آنها نیز به همین اسم سپرده شد. این اسامی و عملکردشان در این نیز رمان به نوعی با راوی هم مسیر می شوند.

وی تاکید کرد: رمان «کسی در میان شما» داستانی است که در آن عشق به جای تراژدی داستانی تازه دارد و تقابل آن و هنر به ایجاد نوعی نوآوری در اثر مبدل شده است.

نظر شما