شناسهٔ خبر: 36335 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش زبان فارسی در دبیرستان های صربستان رسما آغاز می شود

رییس مرکز ارزشیابی و سنجش آموزشی در صربستان در نشستی با رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد به علاقمندی این کشور برای آغاز رسمی دوره آموزش زبان فارسی در دبیرستان های این کشور تاکید کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، زوران آرداموویچ روز سه شنبه در ملاقات با محمود شالویی به تلاش های صورت گرفته در خصوص تهیه برنامه درسی زبان فارسی و ارائه آن از سوی وزارت آموزش صربستان به این مرکز برای بررسی و تایید نهایی اشاره کرد.
آرداموویچ ابراز امیدواری کرد با همکاری بیشتر ، شرایط و پیش نیازهای مورد نظر این مرکز تهیه گردد تا در نهایت مجوز نهایی برای اجرایی کردن دوره زبان فارسی از وزارت آموزش و پرورش به زودی صادر شود.
وی پیشنهاد کرد برنامه درسی زبان فارسی و شرایط آموزشی ایران درنشستی تخصصی با حضور کارشناسان این مرکز معرفی شود که مورد موافقت قرار گرفت.
اولیورا شاکیچ رییس اداره سنجش راهبردی امور آموزشی مدارس صربستان که دراین نشست حضور داشت بااشاره به اهمیت این موضوع و شرایط موردنظر وزارت آموزش برای تایید برنامه آموزش زبانهای خارجی ابراز امیدواری کرد با توجه به غنای فرهنگی و ادبی زبان فارسی، این درس به عنوان یکی از زبان های انتخابی در برنامه رسمی آموزش و پروش صربستان گنجانده شود.
محمود شالویی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای توسعه آموزش زبان فارسی در کشور صربستان اظهار داشت: با توجه به علاقمندی دانشجویان به زبان و ادبیات فارسی، دوره های آموزشی زبان فارسی در چهار مرکز دانشگاهی و سه شهر در صربستان دایر است.
شالویی با اشاره به اینکه زبان فارسی دریچه ای برای آشنایی با تمدن کهن شرق است که به همراه جذابیت های فرهنگی، ادبی و هنری، اشتیاق برای یادگیری فارسی را صد چندان می کند ابراز امیدواری کرد که در آغاز سال تحصیلی جدید زبان فارسی در دبیرستان های صربستان به طور رسمی گنجانده شود.
وی ضمن تشکر از مسئولین فرهنگی و آموزشی صربستان از همکاری با رایزنی فرهنگی کشورمان در بلگراد گفت:علاقمندی وافر مردم این کشور به یادگیری زبان فارسی و همچنین به فرهنگ و تمدن کشورمان و همکاری های انجام شده موجب شد که تلاش ما برای گنجاندن آموزش زبان فارسی در دبیرستان های این کشور چند برابر شود. 
شالویی با معرفی بنیاد سعدی به عنوان متولی آموزش زبان فارسی در خارج از کشور، آمادگی بنیاد سعدی برای پشتیبانی آموزشی و تهیه مواد آموزشی متناسب با استانداردهای آموزشی کشور صربستان و نیز تربیت مدرس واجد شرایط برای این دوره ها اعلام کرد. 
وی با اشاره به برنامه های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش زبان فارسی اظهار کرد: اکنون در چهار مرکز آموزش عالی از جمله دانشگاه بلگراد، دانشگاه نووی ساد، دانشگاه مگاترند و دانشکده جهانگردی، کلاس های زبان فارسی برپا است و از آنجاکه درصدد تثبیت آموزش این زبان هستیم، علاقمندیم تا برنامه های آموزشی را از سطح دبیرستان آغاز کنیم.
سعید صفری مدرس زبان فارسی اعزامی از تهران هم در این نشست گزارشی از تهیه برنامه درسی زبان فارسی برای دوره دبیرستان و نیز جلساتی که با حضور کارشناسان این مرکز برای تطبیق این برنامه با استانداردهای آموزشی وزارت آموزش صربستان صورت گرفته بود، ارائه و برنامه های مورد نظر در این خصوص را تشریح کرد. 
آلکساندرا بگوویچ مدیر بخش ارزشیابی برنامه آموزش زبان های خارجی در مدارس و دبیرستان های صربستان در دیداری که پیشتر با رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد داشت گفت: اقدامات لازم مقدماتی برای شروع دوره چهارساله آموزش زبان فارسی در دبیرستان های صربستان تایید شده و بر مبنای آن وزارت آموزش صربستان موافقت کلی خود را برای افزودن این زبان به فهرست زبان های خارجی در مدارس اعلام کرده است.
بگوویچ همچنین در آن دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد ابراز امیدواری کرده بود که این همکاری با ادامه نشست های کارشناسی و انجام اصلاحات مورد نظر در آینده نزدیک به پایان برسد و از ابتدای سپتامبر جاری، درس زبان فارسی بطور رسمی وارد برنامه درسی آموزشی دبیرستان های صربستان شود.
شایان ذکر است که با پیگیری های مسمتر رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، وزارت آموزش و پرورش صربستان موافقت اولیه خود را با قرارگرفتن درس زبان فارسی در فهرست درسهای آموزشی دوره دبیرستان اعلام کرد و موضوع برای تایید نهایی به مرکز ارزشیابی و سنجش آموزش کشور ارجاع گردید تا پس از تهیه پیش نیازهای لازم و تطبیق با استانداردهای آموزشی صربستان، درس زبان فارسی با مصوبه رسمی وزارت آموزش در برنامه آموزشی دبیرستان ها گنجانیده شود.
 

 

نظر شما