شناسهٔ خبر: 3634 - سرویس آرشیو
نسخه قابل چاپ

در مراسم آغاز به کار نمایشگاه خوشنویسی محمد رسول الله(ص) عنوان شد:

در مراسم آغاز به کار نمایشگاه خوشنویسی محمد رسول الله(ص) عنوان شد: <strong>نوشتن نام پیامبر  به هر زبانی به نوعی کتابت قرآن شمرده می شود</strong><br />

در آیین افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی محمد رسول الله که به همت حلقه وصل خوشنویسان و جمع گسترده ای از اساتید هنر خوشنویسی برای عرض ارادت به ساحت نبی اکرم (ص)، دوشنبه هفتم اسفندماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد،محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، به ایراد سخن پرداخت.
دکتر رجبی، با اشاره به اینکه عشق به زیبایی تعلق می گیرد، گفت: باطن دین پرستش خداوند است، خداوند هم جمیل خطاب شده، خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد و همگی صفات خداوند دارای وحدت هستند. در زیبایی الهی هم وحدت وجود دارد؛ بنابراین دین از عشق جدا نیست. وی در ادامه افزود: اولین هنری که در اسلام شاهد بودیم موسیقی بود که پیامبر، قرآن را با آهنگ می خواندند و نتیجه این صوت زیبا و آهنگین بودن، رسیدن قرائت زیبای قرآن به امامان بود.
وی در ادامه هنر خوشنویسی را دومین هنر دینی نامید و اضافه کرد: دومین هنری که در اسلام رونق گرفت، خوشنویسی بود. پیامبر اسلام نیز در این مورد می فرمایند: خطِ زیبا آشکارگی حقیقت را می افزاید. تا آنجا که تاکید حضرت علی(ع) به این هنر را در توصیه های تکنیکی انتخاب قلم و سطوح زیبایی در خط می بینیم.
رجبی همچنین اظهار داشت: خط و صوت زیبا که در هم می آمیزد، خوشنویسی و هنرهای دینی را به صورت هنرهای مقدس در می آورد که در غیرمسلمانان هم تاثیر خود را دارد، به طوری که بدون فهمیدن معنا جذابیت در شنونده و بیننده ایجاد می شود.
این مقام مسئول به اثرگذاری دوچندان آثار هنری اشاره کرد و عنوان داشت: تاثیر خط روی مخاطب (غیرمسلمان) به نحو اجمالی چنان بود که وقتی درباره اثر هنری توضیح می داد همان که می دانست برای شما باز می کرد. تاثیر معنوی خط و روح خوشنویس که با یک احوالی می نویسد مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی در پایان یادآور شد: استادان خوشنویسی ما خلوت و انسی با معنای نوشته های خود دارند. هیچ خوشنویسی نیست که آیتی از قرآن را ننوشته باشد و از آنجا که نوشتن نام پیامبر به هر زبانی به نوعی کتابت قرآن شمرده می شود ، دارای همان اثر شگرف معنوی است.
همچنین اسماعیل امینی، شاعر و محقق ادبی نیز در این برنامه ضمن برشمردن ارزش های برابر خوشنویسی و شعر ، گفت: این دو هنر مدیون هم هستند و شعر و خوشنویسی به شدت وابسته به معنایند. وی سپس به خواندن شعری در مدح رسول اکرم (ص) پرداخت.
رئیس مرکز فرهنگی هنری صبا، مسعود صابری نیز با بیان اینکه موسسه فرهنگی هنری صبا هر ساله دین خود را به این هنر فخیم ادا می کند، گفت: کتابت قرآن توسط 40 خوشنویس زیر نظر استادان نسخ نویس، مرکب استادان و ... نمایشگاه ها و برنامه هایی بوده که در ارج نهادن به این هنر اصیل ارزشی ، توسط این موسسه برگزار گردیده است.
در نهایت مراسم گشایش نمایشگاه خوشنویسی محمد رسول الله(ص)، ساعت 6 بعداز ظهر در گالری خیال شرقی مرکز فرهنگی هنری صبا برگزار شد.
گفتنی است این نمایشگاه تا تاریخ 28 اسفندماه، از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر برای بازدید علاقمندان برپاست.