شناسهٔ خبر: 36492 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«گالیله» به فانتزی‌های تیم برتون پا می‌گذارد/ جادوگرها می‌آیند

مسعود طیبی کارگردان تئاتر از آماده سازی نمایش «گالیله» برتولت برشت که با نگاهی امروزی و بر اساس فانتزی های تیم برتون شکل گرفته است برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مسعود طیبی کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «گالیله» گفت: این روزها مشغول تمرین نمایش «گالیله» نوشته برتولت برشت هستم که قرار است اگر همه چیز به درستی و طبق برنامه پیش برود این اثر نمایشی را دی ماه در یکی از سال های کوچک مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرم.  البته تلاشم این بود که نمایش برای اجرا در تالار مولوی آماده شود اما از آنجا که هنوز وضعیت این تالار مشخص نیست از مدت ها قبل پیگیر اجرا در تئاتر شهر شدم.

وی درباره علل انتخاب این نمایشنامه شناخته شده برشت برای اجرا توضیح داد: اجرای نمایش «پپرونی» در جشنواره سی و سوم تئاتر فجر برای من اجرایی شکست خورده بود چون به دلیل ممیزی و مشکلات مالی نتوانستم چیزی را که مدنظرم بود به صحنه ببرم و قبل از آن هم از اجرای نمایش «افرای ژاپنی» انصراف داده بودم، تصمیم گرفتم نمایشنامه ای را که سال هاست ذهن مرا به خود مشغول کرده و دغدغه ام بوده است به صحنه ببرم.

طیبی درباره دراماتورژی که روی اثر صورت گرفته است، بیان کرد: نمایش به شدت نسبت به نمایشنامه «گالیله» متفاوت است و در اصل کار بر اساس فانتزی های تیم برتن و خصوصا فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» جلو می رود. داستان نمایش نیز در فضایی امروزی رخ می دهد و به عنوان نمونه ابتدای نمایش، گالیله پشت لپ تاپ نشسته و در حال جستجوی مطالبی در دنیای مجازی است.

وی متذکر شد: همچنین جادوگرهایی نیز در نمایش حضور دارند که از نمایشنامه «مکبث» به کابوس های گالیله راه یافته اند. برخی شخصیت های نمایشنامه حدف و برخی دیگر با هم ترکیب شده و به عنوان یک فرد به مخاطب ارایه می شوند. در این نمایش شخصیت هایی وجود دارند که در همان دوران قرون وسطی مانده اند. این شخصیت ها با بدن هایی دفرمه و فانتزی در مقابل شخصیت های امروزی حضور دارند.

کارگردان نمایش «خداحافظی نکن» ادامه داد: این نمایش ۲۳ بازیگر دارد که همگی جوان هستند و حتی گالیله نیز یک جوان ۲۳ - ۲۴ ساله است. بعد از ۶ ماه تمرین تاکنون ۶ صحنه از ۱۳ صحنه نمایش آماده شده است. تمرین های بسیار سنگینی برای روی صحنه بردن نمایش در حال انجام است که بازیگران در این تمرین ها تکنیک هایی چون عمل - سکوت - عکس العمل، تمرکز روی اسلوب های گروتفسکی، حرکات جسمانی، بازسازی کردن به جای بازی کردن، چگونگی واکنش نشان دادن بازیگر به یک رخداد و ... را به صورت کارگاهی فرا می گیرند.

وی در پایان صحبت هاش درباره گروه بازیگران و علاقه به اجرای نمایش در جشنواره تئاتر فجر گفت: این برای اولین بار است که یک تئاتر تجربی را به صورت کارگاهی تمرین و آماده اجرا می کنم. خوشبختانه در این پروسه حمید پورآذری کمک های زیادی به من کرده است که از او سپاسگزارم. بازیگران جوان این نمایش بسیار خلاق و پرانرژی هستند و بسیار خرسندم که با آنها این نمایش را به صحنه می برم. امیدوارم «گالیله» بتواند برای حضور در جشنواره تئاتر فجر نیز پذیرفته شود.

نظر شما