شناسهٔ خبر: 36530 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل: فارسی، زبان علم و محبت است

رییس بنیاد سعدی، زبان فارسی را زبان علم، دین، فلسفه، حکمت و بویژه محبت توصیف کرد و گفت که در سنت تاریخی عثمانی گفته شده است که اگر می خواهید علم و معرفت بیاموزید، زبان عربی، اگر می خواهید حکومت داری بیاموزید زبان ترکی و اگر می خواهید محبت کنید، زبان فارسی بیاموزید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، غلامعلی حداد عادل بعد از ظهر دیروز (یکشنبه) و در دومین نشست قند پارسی که با حضور ۲۲۰ نفر از اساتید و دانشجویان زبان فارسی از ۴۳ کشور مختلف جهان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: گسترش اسلام به شرق به جای همراه شدن با زبان عربی با زبان فارسی بوده است و امروز ایران اسلامی حرفی برای گفتن دارد که آن حرف، حرکت بر اساس معنویت، عقلانیت و عدالت خواهی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تمامی دانشجویان حاضر در این نشست خواست تا بنیاد سعدی را خانه قلبی خود بدانند.
حداد عادل خاطرنشان کرد: انجمن مجازی فارسی آموزان باید در عمل پیوند دهنده تمامی علاقه مندان به زبان فارسی در سراسر جهان باشد. 
رییس بنیاد سعدی زبان را کلید فهم فرهنگ ها دانست و افزود: فرهنگ روح ملت است و همه ما روح و روانی داریم که هویت فردی ما به آن روح و روان است.
رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پایان سخنان خود خطاب به تمامی دانشجویان گفت: همه ما شهروند اقلیم فارسی هستیم و بر سر سفره زبان فارسی نشسته ایم؛ بهار دوستی ما خزان نگردد/ آشنایی ما گل همیشه بهار است.

** فارسی پنجریه ای به فرهنگ و تمدن چند هزار ساله است
ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی گفت: زبان فارسی پنجره ای به فرهنگ، تمدن و تاریخ چند هزار ساله است.
وی افزود: زبان فارسی زبانی است که در آن قدرت انتقال زبان دل بسیار زیاد است و زبانی است که شعرایی مانند حافظ و سعدی و فردوسی به آن شعر سروده اند.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد که در جای جای اشعار حافظ و سعدی و دیگر شعرای بزرگ فارسی می توان ستایش خداوند را مشاهده کرد.
ابراهیمی ترکمان ابراز امیدواری کرد که این دانشجویان در بازگشت به کشورهای خود به سفیران فرهنگی ایران تبدیل شده و مردم کشورهای خود را با فرهنگ و تمدن ایران آشنا کنند.
در این مراسم علاوه بر غلامعلی حداد عادل و ابوذر ابراهیمی ترکمان، حجت الاسلام احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ابراهیم عزیز رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، لاله افتخاری رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از اساتید زبان و ادبیات فارسی، مسوولان دانشگاه شهید بهشتی، بنیاد سعدی و بنیاد ایران شناسی حضور داشتند.

نظر شما