شناسهٔ خبر: 36595 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یکصد رمان برتر انگلیسی به انتخاب گاردین

روزنامه انگلیسی گاردین طی دو سال گذشته با نظرسنجی از منتقدان ادبی و خوانندگان خود فهرستی از یکصد عنوان رمان برتر انگلیسی را فراهم آورده و منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، این روزنامه برای رسیدن به فهرستی از بهترین رمان های انگلیسی زبان از شماری از منتقدان و خوانندگان خواسته در نظرسنجی آنلاین این روزنامه شرکت کرده و در مورد کتاب های معرفی شده نظر بدهند. 
برآورد می شود در مجموع بین یک تا دو میلیون نفر در مورد هر کدام از کتاب ها نظر داده باشند. این فهرست به تدریج تکمیل شده و روزنامه گاردین بعد از رسیدن به هر یک از این عناوین نقدی کوتاه از آن را منتشر کرده است تا اینکه در نهایت این فهرست در شماره دیروز گاردین کامل منتشر شد. 
براساس این فهرست کتاب سیر و سلوک زائر نوشته جان بانیان که در سال ۱۶۷۸ منتشر شده، رتبه اول را کسب کرده است. این کتاب از نظر بررسی و طرح موضوعات در الهیات مسیحی از اهمیت زیادی برخوردار است. ضمن آنکه شروع کننده رمان و داستان نویسی در ادبیات انگلیسی به شمار می آید. جان بانیان در قالب کنایات و استعارات و تشبیهات تلاش روح انسان را در جدال با زندگی، برای عبور از فراز و نشیب ها و رسیدن به وادی رستگاری شرح می دهد. رمان رابینسون کروزوئه ۱۷۱۹ نوشته دانیل دفو، سفرهای گالیور ۱۷۲۶ نوشته لموئل گالیور، کلاریسا ۱۷۴۸ نوشته ساموئل ریچاردسون و تام جونز ۱۷۴۹ نوشته هنری فیلدینگ به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را در این فهرست دارند. 
در بخشی از این گزارش آمده است: گویی همانطور که سامرست موآم نویسنده انگلیسی قرن نوزدهم و بیست معتقد است: تنها سه قانون برای نوشتن یک رمان وجود دارد؛ متاسفانه هیچ کدام از قوانین را کسی نمی شناسد. به نظر می رسد انتخاب رمان های خوب نیز از نظر خوانندگان و نویسندگان به همین اندازه قانون گریز باشد. 
کتاب اما ۱۸۱۶ نوشته جین آستین (رتبه هفتم)، دیوید کاپرفیلد ۱۸۵۰ نوشته چارلز دیکنز (رتبه پانزدهم) و گتسبی بزرگ ۱۹۲۵ نوشته اسکات فیتزجرالد (رتبه ۵۱) خانم دالوی ۱۹۲۵ نوشته ویرجینیا ولف (رتبه ۵۰) آواز سلیمان ۱۹۷۷ نوشته تونی موریسون (رتبه ۸۹) از دیگر آثار شناخته شده انگلیسی در این فهرست است. 

نظر شما