شناسهٔ خبر: 36774 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

فوکوس گروه به‌مثابه پژوهش کیفی

فوکوس گروه فوکوس گروه‌ها به‌مثابه شکلی از پژوهش کیفی، اساساً مصاحبه‌ی گروهی‌اند، اگرچه نه به‌شکل مواجهه پرسش‌های یک پرسشگر و پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در پژوهش.

فوکوس گروه به‌مثابه پژوهش کیفی

دیوید مورگان

مترجم: نصرت فنی

ناشر: نی

تعداد صفحات: ۱۵۲ صفحه

قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

مبحث فوکوس گروه در حقیقت مبحث جدیدی نیست. در حوزه‌ی علوم اجتماعی، توضیح بوگاردوس از مصاحبه‌های گروهی را می‌توان در لابه‌لای اولین آثار منتشرشده دید. مصاحبه‌های گروهی همچنین در زمان جنگ جهانی دوم نقش قابل توجی در برنامه‌های پژوهشی کاربردی جامعه‌شناسی ایفا کرده است، از جمله می‌توان به تلاش‌هایی اشاره کرد که اقناع تبلیغاتی را مورد بررسی قرار می‌داد و نیز میزان تأثیر آموزش‌های داده‌شده به گروه‌ها را بررسی می‌کرد.

فوکوس گروه‌ها به‌مثابه شکلی از پژوهش کیفی، اساساً مصاحبه‌ی گروهی‌اند، اگرچه نه به‌شکل مواجهه پرسش‌های یک پرسشگر و پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در پژوهش. در عوض، تأکید بر تعامل درون گروه است، براساس عناوینی که پژوشگر مشخص می‌کند و معمولاً نقش میانجی را برعهده می‌گیرد. شاخص فوکوس گروه‌ها استفاده‌ی صریح از تعامل گروه برای تولید داده و به‌دست‌آوردن نگرشی است که بدون تعامل در یک گروه در کم‌تر جایی قابل دسترس است.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۵:۱۷شهرام 0 0

    سلام
    آیا واقعا انگیزه مترجم برای استفاده از خود واژه فوکوس چه بوده؟ آیا اگر مثلا می گفت گروه تمرکز یا گروه متمرکز مردم نمی فهمیدند؟
                                

نظر شما