شناسهٔ خبر: 37105 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهدی شفیعی: امیدوارم مدیریت فرهنگی در اولویت قرار گیرد

در شب نشینی مسئولین ارشد تئاتر با هنرمندان شهرستانی حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: در اکثر شهرستان‌ها تئاتر صورتی تفننی به خود گرفته است. ما اساس و ارزش تئاتر را به یک هنر جشنواره‌ای تقلیل داده‌ایم و متاسفانه و به هر دلیلی مخاطب را در نظر نگرفته‌ایم!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ شب گذشته مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدار هنرمندان شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی رفت و در سالن کنفرانس هتل باباطاهر، محل اسکان گروه‌های شهرستانی شرکت‌کننده در این جشنواره، پای درد و دل و صحبت‌های هنرمندان نشست.

در این شب‌نشینی که مدیریت آن را مهدی حاجیان مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی به عهده داشت، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، اتابک نادری مدیر برنامه‌های تئاتر شهرستان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی، کیوان نخعی مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به همراه جمعی از هنرمندان و مسئولین تئاتر نیز حضور داشتند.

مدیرکل هنرهای نمایشی بعد از شنیدن حرف هنرمندان در پاسخ به برخی از آنها گفت: اجازه بدهید به عنوان یک هنرمند تئاتر شهرستانی با شما صحبت کنم و نه یک مدیر تئاتر. در اکثر شهرستان‌ها تئاتر صورتی تفننی به خود گرفته است. تئاتر به یک هنر جشنواره‌ای تقلیل پیدا کرده است و متاسفانه و به هر دلیلی مخاطب را در نظر نگرفته‌ایم!

او تاکید کرد: امروز شرایط و فضای تئاتر فرق کرده است. امروز اهمیت تئاتر در برخورد با مخاطب بررسی می‌شود و اگر تئاتری دغدغه ارتباط با مخاطب را داشته باشد به طور حتم در این راه موفق خواهد شد و این مسئله در ابتدا به سیاست‌گذاری گروه مربوط می‌شود. همینطور که در تهران اتفاقاتی خوبی در این خصوص در حال انجام است.

مهدی شفیعی اهمیت اجرای عموم در شهرستان‌ها را بارها یادآور شد و گفت: در هیچ کشوری تمام هزینه‌های تولید تئاتر به عهده دولت نیست. باید تئاتر به سوی خودکفایی برود و گیشه در تئاتر شهرستان باید اهمیت لازم را داشته باشد. جمعیت زیادی از مردم ایران بین ۲۵ تا ۴۰ ساله هستند و حدود ۹۰ در صد آنها تحصیلکرده اند. این طیف عظیم، جوان و آگاه پتانسیل فراوانی برای تبدیل شدن به مخاطب دائمی تئاتر را دارد که برای جذب آن باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

او ادامه داد: در مشهد سایتی وجود دارد که بلیت هفت گیشه تئاتر را می‌فروشد و این یعنی تئاتر جای خودش را در سبد خانواده آن شهر پیدا کند و به عنوان یک ضرورت در برنامه خانواده قرار بگیرد. و این در ابتدا با همت تئاتری‌ها دست یافتنی است.

مدیرکل هنرهای نمایشی سوالات مربوط به ثبت و اسکان گروه‌ها را اینگونه پاسخ داد: همه جای دنیا این کمپانی‌های تئاتری هستند که سیاست‌گذاری می‌کند نه دولت و سطح فرهنگ تئاتر هر شهر و کشوری را می‌توان از برنامه‌های کمپانی‌هایش بررسی کرد. من از شما خواهش می‌کنم هویت گروه را جدی بگیرید و اگر می‌توانید با مسئولین شهرهای خود ملاقات داشته باشید به عنوان گروه با آنها مذاکره کنید و از آنها سالن برای اجرا بخواهید و این اولین مطالبات ما باشد نه اعتبار مالی! هنرمند اعتبارش را از مخاطب می‌گیرد نه از مسئولین دولت، همانطور که از دیرباز بوده و خواهد بود.

شفیعی در ادامه گفت: در تئاتر اصلا خوب نیست که مسئولین و مخاطبین پیرو هرمسئله‌ای با یک هنرمند و شخص مواجه شوند. اساس و حیات تئاتر را گروه تضمین و تعیین می‌کند. هنرمندان باید به گروه هویت ببخشند و ادامه آن طرح برای من و گروه اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی بسیار بسیار جدی است و هم اکنون در حال بررسی آن هستیم.

او همچنین گفت: زمانی که سیاست‌گذاری‌ها را تئاتری‌ها و گروه های تئاتری انجام دهند و تئاتر هویت مستقل پیدا کند و اعتبارش را از جای دیگری بجز دولت به دست بیاورد، نیازی به نگرانی از تغییر مدیریت وجود نخواهد داشت. ما تلاش‌مان بر این است که برای رسیدن به تئاتر اجرا محور و فعالیت گروهی همچنین هویت بخشی به آن مسیر جشنواره‌ها را برعکس کرده و از اجرای عمومی به جشنواره خواهیم رسید.

مهدی شفیعی در نهایت صحبت‌های خود را اینگونه جمع بندی کرد و گفت: همه ما زمانی که وارد تئاتر شدیم آرمان‌هایی داشته‌ایم و به آینده و فرهنگ کشورمان فکر می‌کردیم. آن روزها برای من فرهنگ در اولویت نسبت به بقیه اهداف بود. من هم امیدوارم مدیریت فرهنگی در اولویت اهداف همه مدیران قرار بگیرد.

هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از ۴ تا ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ به ریاست علی نصیریان و دبیری داوود فتحعلی بیگی در تهران برگزار می شود.

نظر شما