شناسهٔ خبر: 37353 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محبوب‌ترین رمان «آگاتا کریستی» کدام است؟

در یک نظرسنجی انجام شده از هواداران داستان‌های جنایی – معمایی «آگاتا کریستی» توسط «بنیاد کریستی»، رمان «و سپس هیچ‌کس نبود» محبوب‌ترین اثر این بانوی نویسنده انگلیسی شناخته شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در این نظرسنجی که در آستانه صدوبیست‌و پنجمین سال زادروز «آگاتا کریستی» (۱۵ سپتامبر) از بیش از ۱۵ هزار تن انجام شد، «و سپس هیچ‌کس نبود» ۲۱ درصد آرا را از آن خود کرد و رمان‌های «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» و «قتل راجر آکروید» در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
 
محبوب‌ترین رمان این نویسنده انگلیسی داستان ورود ۱۰ بیگانه به یک جزیره است که همگی متهم به ارتکاب جنایت هستند و فردی مرموز بر طبق یک شعر به کشتن یکایک آن‌ها اقدام می‌کند.
 
هرچند رمان «و سپس هیچ‌کس نبود» به شهرت رمان‌های «آگاتا کریستی» با محوریت شخصیت‌های «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» نیست اما، تا کنون ۱۰۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفته و به عنوان محبوب‌ترین رمان جنایی تاریخ شناخته شده است.
 
«متئو پریچارد»، نوه این نویسنده و رییس «بنیاد کریستی» درباره این نظرسنجی گفته است: «واقعا هیجان‌انگیز است که این تعداد هوادار از سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت کرده و به محبوب‌ترین کتاب «کریستی» در جهان رای داده‌اند.»
 
وی افزود: «در داستان «و سپس هیچ‌کس نبود» مادربزرگ من پی‌رنگی فوق‌العاده درهم پیچیده را پی‌ریزی کرده است که از زمان انتشار در سال ۱۹۳۹ در عین سرگرم کردن خوانندگان آنان را شگفت‌زده و مبهوت می‌کند؛ امیدوارم انتشار این رمان تا سال‌ها بعد ادامه د اشته باشد.»
 
خود «آگاتا کریستی» در سال ۱۹۴۳ از روی این رمان نمایش‌نامه‌ای را به نگارش درآورد و از آن پس تا کنون فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی بسیاری از روی آن اقتباس شده است.
 
رمان «و سپس هیچ‌کس نبود» در حالی به عنوان محبوب‌ترین اثر «آگاتا کریستی» برگزیده شد که خود وی نیز آن را بهترین اثر خود دانسته است.
 
این نویسنده پرآوازه انگلیسی یک بار به یکی از هواداران خود نوشته بود: «این رمان نیازمند تکنیکی دشوار و برای من چالش برانگیز بود. من از نوشتن آن بسیار لذت بردم و فکر می‌کنم رضایت خوانندگان را نیز جلب خواهد کرد.»

نظر شما