شناسهٔ خبر: 37903 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

هانا آرنت: آخرين مصاحبه‌ها و ديگر گفت‌وگوها

هانا آرنت گونترگاوس گفت‌وگو را با این جمله آغاز می‌کند که آرنت نخستین زنی است که در سلسله مصاحبه‌هایی که او در دست تهیه دارد شرکت می‌کند سپس بلافاصله این بحث را پیش می‌کشد که هانا آرنت شغل بسیار مردانه‌ای دارد که با واکنش آرنت مواجه می‌شود.

 

نام کتاب: هانا آرنت:  آخرين مصاحبه‌ها و ديگر گفتگوها

مترجم: هوشنگ جيراني

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۱۳۶ صفحه

قیمت: ۸۵۰۰ تومان

 

 

این کتاب در سال ۲۰۱۳ توسط ملویل هوس (Melvill House) گردآوری شده و شامل چهار مصاحبه هانا آرنت با رسانه هاست که توسط هوشنگ جیرانی در ایران ترجمه شده است.

نخستین مصاحبه با عنوان «چه چیزی باقی مانده؟ زبان باقی مانده است» مصاحبه ای است با تلویزیون ZDF آلمان در ۲۸ اکتبر ۱۹۶۴ که توسط گونتر گاوس از روزنامه نگاران شناخته شده آن عصر انجام شد این مصاحبه جایزه آدولف گریمه را کسب می‌کند گونترگاوس گفت‌وگو را با این جمله آغاز می کند که آرنت نخستین زنی است که در سلسله مصاحبه هایی که او در دست تهیه دارد شرکت می کند سپس بلافاصله این بحث را پیش می کشد که هانا آرنت شغل بسیار مردانه ای دارد که با واکنش آرنت مواجه شد.

دومین مصاحبه که در نوامبر ۱۹۶۴ با یواخیم  فست در تلویزیون  SWR انجام شد با عنوان «آیشمن به شکل وحشتناکی ابله بود» مصاحبه ای است در خصوص محاکمه مقام های رده پایین و میانی اردوگاه آشویتس-بیرکنو.

مصاحبه سوم مصاحبه ای است درباره کتاب درباره خشونت و جنبش دانشجویی که با این پرسش شروع می شود آیا جنبش اعتراضی دانشجویی را در مجموع یک روند مثبت می دانید؟ این مصاحبه با عنوان اندیشه هایی درباره سیاست و انقلاب در تابستان ۱۹۷۰ توسط آدلبرت رایف صورت گرفته است.

و اما مصاحبه آخر آخرین مصاحبه هانا آرنت است.مصاحبه ای است که روژه اررا در اکتبر سال ۱۹۷۳ برای رادیو تلویزیون فرانسه انجام داد ضبط این مصاحبه چند روز طول کشید و از فیلم های آن برای ساخت یک مستند تلویزیونی پنجاه دقیقه‌ای به کارگردانی ژان کلود لوبچسانکی برای مجموعه نگاه خاص استفاده شده است.

نظر شما