شناسهٔ خبر: 38032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در غیاب سمندریان روی صحنه رفت

زنگ افتتاح نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، به کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه توسط فرهاد آئیش نواخته و اجراهای عمومی این نمایش شامگاه چهارشنبه ٢٥ شهریور در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی مجموعه ایرانشهر آغاز شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ زنگ افتتاح نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، به کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه توسط فرهاد آئیش نواخته و اجراهای عمومی این نمایش شامگاه چهارشنبه ٢٥ شهریور در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی مجموعه ایرانشهر آغاز شد. در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی برگزار شد، احسان فلاحت‌پیشه، کارگردان نمایش، با تأکید بر اینکه سخنان حمید سمندریان در کتاب «این صحنه خانه من است» بسیار گویا‌تر از سخن دیگری در مورد این اثر است، بخشی از یادداشت استاد سمندریان را درباره این نمایش نقل کرد؛ «چرا دورنمات جدی‌ترین وضعیت بشر را کمدی نشان می‌دهد؟ به این دلیل که نشان‌دادن تراژدی به شرایط خاص نیاز دارد. او می‌گوید نوشتن تراژدی زمانی عملی است که شناخت تقوا، گناه و مسئولیت از خصوصیت انسان‌ها باشد. ما به هر تراژدی بزرگی نگاه کنیم، می‌بینیم چون ابرقدرتی مسئولیتی را انجام نداده است به حضيض ذلت می‌افتد و تراژدی صورت می‌گیرد. در قرن پرجنجال ما، در قرن خیمه‌شب‌بازی ما، در قرن پرآشوب ما که نژاد سفید هنوز تلاش می‌کند تا برتری خود را بر نژاد سیاه ثابت کند، دیگر گناهکار یا حتی مسئولی وجود ندارد. ما همه دسته‌جمعی گناهکاریم. خودمان گناه نمی‌کنیم، بلکه زاییده گناهان پدرانمان هستیم. دورنمات می‌گوید ما می‌توانیم روی تراژدی، کمدی بنویسیم؛ دورنماتی که همیشه حرفی برای گفتن دارد و همیشه بشر را تغییرناپذیر نشان می‌دهد».
درادامه فرهاد آئیش با اشاره به حضورش در این مراسم، گفت: «خوشحالم که قرار است آغازگر کار یک کارگردان جوان باشم. آنچه مرا بسیار خوشحال می‌کند، دیدن جوان‌ها و دیدن تئاترها و تئاترها و تئاترهاست. شاید تا چندسال پیش، تنها دو سالن در مجموعه تئاترشهر داشتیم که خیلی‌وقت‌ها هم خالی بود. نسل ممتاز جوان امروز، که هم‌گام با هم‌نسلان خود در سراسر جهان حرکت می‌کند، سبب شده تئاتر ایران وارد مرحله جدیدی شود. سینما در دو دهه گذشته توانست خود را در جهان مطرح کند، این مسئله در تئاتر ما هم اتفاق می‌افتد، این مسئله تنها کیفی نیست، از نظر کمی هم شکل گرفته است. من به این نسل و خانواده تئاتر تبریک می‌گویم».
در ادامه، مجید سرسنگی، مدیرعامل نمایشخانه ایرانشهر همچنین با مطرح‌کردن بحثی در رابطه با تئاترهراسی اظهار کرد: «هنرمندان هم در حوزه تئاتر مسئولیت‌هایی دارند. ما گاهی شاهد تئاترهراسی هستیم. این تئاترهراسی باید ریشه‌یابی شود، شاید از لابه‌لای آن نکاتی بیرون آيد تا موانع مقابل تئاتر مشخص شود».
در بخش دیگری از این مراسم، احمد مسجدجامعی، یکی از میهمانان ویژه این مراسم، در سخنانی کوتاه بیان کرد: «جوانانی که پیرو بزرگان هستند و جا پای آنها می‌گذارند، حتما موفقیت‌هایی را خواهند داشت. تئاتر توانایی بیان فلسفی در فضای عمومی را دارد، این نکته مهمی است. تئاتری که درد بشری، اجتماعی، فردی و فلسفی دارد و به نسبت مسائل بشری حرکت می‌کند، پرسش‌های اجتماعی و فلسفی را در جامعه رشد می‌دهد و این نشان‌دهنده عمق تفکر است. اکنون تئاتر از بخش دولتی فراتر رفته و گردش اقتصادی دارد. این نکته بسیار قابل‌توجهی است».
پس از نواخته‌شدن زنگ افتتاح این نمایش توسط فرهاد آئیش، هنرمندان به تماشای این نمایش نشستند. محمدصادق ملک، آرش (علی) فلاحت‌پیشه، محمدرضا مالکی و مهدی نصرتی، آرزو نبوت، پژمان عبدی، فرانک جلیلی بازیگران این نمایش‌ هستند. نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» نوشته فردریش دورنمات و کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه از ٢٥ شهریور تا هشتم آبان‌‌ماه، ساعت ٢٠ در تالار استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.
«ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در دهه ٦٠، توسط حميد سمندريان در تئاتر شهر روي صحنه برده شد و بازيگراني همچون هما روستا، رضا كيانيان، احمد آقالو و ميكائيل شهرستاني در آن به ايفاي نقش مي‌پرداختند. اين نخستين بار است كه پس از سمندريان، كارگرداني ديگر اين نمايش را روي صحنه آورده است.

نظر شما