شناسهٔ خبر: 38623 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی جدیدترین کتاب‌های حوزه اندیشه در شماره جدید مجله «اطلاعات حکمت و معرفت»

مجله تخصصی «اطلاعات حکمت و معرفت» با انتشار تازه‌های کتاب حوزه تاریخ اندیشه، یکصد و چهاردهمین شماره خود را تجربه کرد.

مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» به ایستگاه 114 رسید/ بررسی جدیدترین کتاب‌های حوزه اندیشه در این شماره

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یکصد و چهاردهمین شماره مجله تخصصی «اطلاعات حکمت و معرفت» با پرونده «شادکامی و سعادت» و با انتشار تازه‌های کتاب در حوزه تاریخ اندیشه منتشر شد.

علاقه‌مندان علاوه بر مطالعه خلاصه‌ای از تازه‌های کتاب، می‌توانند گفت‌‌وگوی منیره پنج‌تنی با عبدالحسین نیک‌گهر درباره ترجمه کتاب «تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی» اثر میشل لالمان که به تازگی از سوی انتشارات هرمس منتشر شده است، را بخوانند. در این گفت‌و‌گو که «فلسفه، زهدان اندیشه‌های جامعه‌شناسی» نام دارد، علاوه بر بررسی رابطه فلسفه و جامعه‌شناسی به تحلیل بخش‌های مختلف این اثر دو جلدی و مخاطبان خاص این کتاب و جایگاه آن در میان کتاب‌های مشابه می‌پردازد. 

بررسی شادکامی و سعادت در یک پرونده
 «شادکامی و سعادت» عنوان مبحثی است که در پرونده‌ای مستقل به همین نام در این شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» بررسی شده است. در این پرونده تلاش برای دست‌یابی به سعادت و شادکامی یکی از قدیم‌ترین خواست‌های انسانی است و تلاش برای تعریف و چگونگی دست‌یابی به آن یکی از مناقشه برانگیزترین مباحث در طول تاریخ اندیشه بوده است. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر داشت این است که تفاوت ظریفی میان « Happiness» (شادی) نزد فیلسوفان و روان‌شناسان وجود دارد. فیلسوفان این واژه را به معنای سعادت یا بهروزی در نظر می‌گیرند. سعادت «به تعبیر فیلسوفان عهد باستان همان زندگی آرمانی است که آن را ائودَیمونیا (eudaimonia beatitude) نام می‌دهند»، این در حالی است که غالبا از همین واژه در متون روانشناختی معنای شادکامی در نظر گرفته می‌شود.

نغمه پروان، دبیر پرونده ماه (شادکامی و سعادت) این شماره از مجله «اطلاعات حکمت معرفت»، درباره تفاوت استعمال این واژه نزد فیلسوفان و روانشناسان چنین نوشته است: «دور از انصاف نیست اگر ادعا شود در طول تاریخ اغلب تمایز شایسته‌ای میان معانی فوق گذارده نشده و به همین سبب معنای این واژه همواره در سراسر دوره‌های مختلفی که فلسفه و روانشناسی به خود دیده دچار آشفتگی بوده، بطوری که غالبا به خَلط مبحث میان دو حوزه فلسفه و روانشناسی انجامیده است. در مقابل خوشی و شادکامی روانشناختی (معنای دوم Happiness  )که اغلب در زندگی تؤام با لذت یافت می‌شود، در یک زندگی سعادتمندانه به لحاظ فلسفی یا زندگی همراه با بهروزی (معنای اول Happiness )، عناصر اخلاقی بودن زندگی، خوش بودن زندگی و ارزشمندی زندگی حائز اهمیت است. بنابراین مشخص می‌شود که معنای روانشناختی این واژه تنها یک بخش از سه بخش معنایی آن را در بر می‌گیرد و برای داشتن یک زندگی آرمانی و بهره‌مندی از خیراعلی، همانگونه که همواره در آثار حکما و فرزانگان مشاهده می‌شود دو مولفه حیاتی دیگر، یعنی اخلاقیات(خوبی) و ارزشمندی زندگی نیز می‌توانند حائز اهمیت قلمداد شوند.»
 
خوانندگان می‌توانند در پرونده این ماه، گفت‌و‌گوی «نیگل واربرتون» فیلسوف بریتانیایی با پروفسور «تامس هورکا»، فیلسوف کانادایی را از نظر بگذرانند. این گفت‌و‌گو را علی کلانی طهرانی به فارسی ترجمه کرده است. پرفسور تامس هورکا (۱۹۵۲) فیلسوف کانادایی، یکی از اعضای برگزیده جامعه سلطنتی کانادا که از سال ۲۰۰۲ صاحب کرسی ممتاز مطالعات فلسفی دانشگاه «تورنتو» بوده و پیشتر نیز به مدت بیست سال استاد فلسفه در دانشگاه «کالگری» (Calgary) بوده است.

گفت‌وگو با دکتر پرویز عباسی داکانی شاعر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، در باب دیدگاه اندیشمندان ایرانی از شادکامی و تلقی او از شادمانی دیگر مطلب منتشر شده در این پرونده است.

خوانندگان در ادامه مطالعه این مجله، می‌توانند مقاله «خوشبختی و معنای زندگی» را از نظر بگذرانند. این مقاله شرح و تفسیری است بر نظریه فیلسوف معاصر «گرت تامسون»، برگرفته از کتاب «معنای زندگی» این فیلسوف که در کنار مقاله‌ای با عنوان «چرا شادکامی برای ما اهمیت دارد» به قلم «مارتین سلیگمن»، پدر روانشناسی مثبت‌نگر، قرار دارد.

«سعادت به روایت فلسفه یونان باستان» دیگر مطالب منتشر شده در این مجله است. در این مقاله مولف به توصیف سعادت مدنظر فیلسوفان عهد باستان، به‌ویژه افلاطون و ارسطو می‌پردازد و  بر مشترک بودن اندیشه سعادت در هر دو، تأکید کرده و نظریه اخلاقی هر دو فیلسوف باستانی را سعادت‌گرا معرفی می‌کند.

«گنجینه مخطوطات»، «ادب و هنر» ،«اندیشه و نظر» و  «کتاب» از دیگر بخش‌های مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» است.

یکصد‌و‌چهاردهمین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» از سوی موسسه اطلاعات با سردبیری انشالله رحمتی، منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این مجله تخصصی را به بهای دو هزار تومان خریداری کنند.

نظر شما