شناسهٔ خبر: 38662 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هیاهو برای چه؟! / نگاهی به همزمانی جشنواره‌ها

سیدرضا اورنگ: آیا همزمانی این همه جشنواره آسیب زننده نیست؟ به واقع چه کسانی چنین برنامه‌ریزی کرده‌اند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ جشنواره، اتفاق جالب و قابل تحسینی است که در عرصه‌های مختلف هنری برپا می‌شود. هر مملکتی، با هر حکومتی برای خود جشنواره‌هایی دارد که در زمان مقرر برپا می‌شود. کمتر پیش می‌آید این جشنواره‌های مهم با هم تداخل زمانی داشته باشد. در حقیقت برنامه‌ریزان این گونه طراحی کرده‌اند که این اتفاق رخ ندهد، زیرا همزمانی جشنواره‌ها، هم تداخل برنامه‌ها را در پیش دارد و هم از ارزش واقعی آن می‌کاهد. در کشورهای پیشرفته، حتی طوری جشنواره‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند تا با جشنواره‌های معظم دیگر کشورها تداخل پیدا نکند، چه رسد با جشنواره‌های داخلی. مراسم جایزه اسکار و جشنواره‌های نامی دیگری چون: کن، ونیز، برلین، لندن و غیره هرگز با هم تداخل پیدا نکرده و نمی‌کنند، چرا؟ چو این گونه برنامه‌ریزی شده‌اند.

در کشور ما نیز سال‌هاست جشنواره‌های مختلفی در عرصه هنر برگزار می‌شود. جشنواره‌های معظم فجر در حوزه هنر، به خاطر شرایط خاص در یک بازه زمانی خاص و تقریباً همزمان برگزار می‌شود، اما جشنواره‌های دیگر باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که هر کدام در یک زمان مشخص برگزار شوند. متاسفانه به غیر از جشنواره فجر و تعدادی معدود دیگر، بقیه جشنواره‌ها از لحاظ زمانی با یکدیگر تداخل داشته یا زمان برگزاری آنها به یکدیگر بسیار نزدیک است. این یعنی وارد کردن آسیب جدی به ماهیت جشنواره، علاقه‌مندان و رسانه‌های جمعی. در حال حاضر و در یک بازه زمانی نزدیک چند جشنواره برگزار شده و می‌شوند که جای تعجب و تاسف دارد.

در حوزه تئاتر، در این ماه به طور همزمان چند جشنواره برگزار شده و همزمان با جشنواره‌های مختلف تئاتر، اکنون جشنواره فیلم نوجوان در همدان در حال برگزاری است و جشنواره یاس نیز عنقریب آغاز شود! آیا همزمانی این همه جشنواره آسیب زننده نیست؟ به واقع چه کسانی چنین برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ تکلیف هنرمندان، علاقه‌مندان و اهالی رسانه با ازدحام جشنواره‌ها چیست؟ آیا با این شرایط لزومی دارد این همه جشنواره در مدتی محدود اجرا شود؟ آیا این به نفع هنر کشور است یا به ضرر آن؟ هدف نهایی مسوولان عرصه هنر از این گونه برنامه‌ریزی چیست؟ متاسفانه فقط می‌توان به یک نتیجه رسید: ارائه بیلان کاری! غیر از این هیچ جوابی متصور نبوده و نخواهد بود. بودجه‌هایی که باید خرج شوند که می‌شوند، این یعنی عدم توجه به برنامه‌ریزی و حرمت ننهادن به مخاطبان هنر. هیچ مسوولی نیز پیدا نمی‌شود که در برابر سیل سوالات اهالی رسانه پاسخگو باشد! یک مسوول پیدا شود و فریاد برآورد که برگزاری همزمان این همه جشنواره برای اعتلای هنر است و احترام مخاطب. اگر چنین شود، همه می‌پذیریم و دم برنمی‌آوریم، حتی کلامی نخواهیم گفت و نخواهیم نوشت، به شرطی که چنین مسوولی پیدا شود!
 

نظر شما