شناسهٔ خبر: 38706 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوره مطالعات تمدنی برگزار می شود

داعیه نهایی این انقلاب، تأسیس تمدنی است متکی بر معنویت و متکی به وحی الهی؛ چراکه بی‌شک گذار از تمدن غربی، نیازمند تشکیل تمدنی جایگزین است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین پدیده قرن معاصر است که در این حرکت، بار دیگر آدمی به فطرت و تاریخ انبیای الهی رجوع کرده و منادی عزمی جزم، در عبور از تاریک‌خانه تمدن غربی شده است.

داعیه نهایی این انقلاب، تأسیس تمدنی است متکی بر معنویت و متکی به وحی الهی؛ چراکه بی‌شک گذار از تمدن غربی، نیازمند تشکیل تمدنی جایگزین است. با این حال، ظهور تمدن اسلامی امری اجتماعی و ناشی از حرکت توده‌های مردمی خواهد بود و به همین جهت، لازم است تا آمادگی جمعی برای تشکیل و ماندگاری چنین تمدنی فراهم آید.

فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و تربیت نیروهای متخصص در حوزه علوم اسلامی و انسانی، مهم‌ترین مراحل نیل به تمدن دینی خواهد شد و می‌تواند یک ظرفیت جمعی برای ظهور تمدن دینی را در همه سطوح اجتماعی فراهم کند. در همین راستا، مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی مطالعات تمدن اسلامی (دفتر اصفهان) در نظر دارد دوره آموزشی فشرده‌ای با عنوان «مطالعات تمدنی» را برگزار کرده تا از سویی به ترویج گفتمان تمدن اسلامی و تحول در علوم انسانی بپردازد و از سوی دیگر، نیروهایی هم‌جهت با اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی مبنی بر تشکیل تمدن اسلامی تربیت کند.

بنابراین گزارش، اهداف دوره‌ آموزشی «مطالعات تمدنی» عبارتند از:

فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در حوزه تحول در علوم انسانی، علم دینی و تأسیس تمدن اسلامی؛

 تشکیل کارگروه‌های پژوهشی علوم انسانی با تأمل در بایسته‌های تحول در علم و دانشگاه؛

جهت‌دهی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتر دانشجویان و پایان‌نامه سطوح سه و چهار حوزه در راستای تولید علم دینی و تمدن‌پژوهی؛

 ایجاد شبکه‌ نخبگان جوان در استان اصفهان و بسترسازی تعامل گروه‌ها و جریان‌های برای پی‌گیری اهداف علمی ـ فرهنگی جمهوری اسلامی؛

افزایش درک انقلابی از فرهنگ و تحول در علوم؛

 گفت‌وگو و هم‌اندیشی میان اساتید علوم انسانی در قالب نشست‌های تخصصی و کرسی‌های آزاداندیشی؛

این گزارش می افزاید: دوره «مطالعات تمدنی» در چهار ترم متوالی برگزار می‌شود. عناوین و سرفصل دروس آموزشی با دقت و گزینش حساب‌شده انتخاب شده‌اند و حجم قابل توجهی از آموزه‌های تمدن‌پژوهی را در اختیار دانش‌پژوهان این مؤسسه قرار می‌دهد. در هر ترم آموزشی، چند نشست تخصصی در حوزه مطالعات تمدنی علوم اسلامی برگزار می‌شود تا زمینه مناسبی برای فهم تمدنی علوم اسلامی در میان طلاب و دانشجویان ایجاد شود.

برخی عناوین کلی کلاس‌های آموزشی مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی (متا) در چهار ترم به شرح زیر است:

غرب‌شناسی؛ فلسفه تاریخ شیعی؛ شاخصه‌های شهرسازی اسلامی؛ تاریخ فلسفه غرب؛ مطالعات نظری تمدن؛  تاریخ تمدن غرب؛ تاریخ تمدن اسلامی؛ نسبت فقه و سیاست در تاریخ معاصر؛ فلسفه علم و تکنولوژی؛ الگوهای توسعه و پیشرفت؛ گفتمان‌های علم دینی؛ بایسته‌های تحول در علوم انسانی؛ رویکرد تمدنی در فهم و استنباط علوم اسلامی؛ مدل‌سازی و مدیریت اسلامی؛ فقه حکومتی و دولت‌سازی اسلامی؛

علاقمندان می توانند پس از دانلود و تکمیل فرم مشخصات فردی، مبلغ یکصد هزار تومان (برای عموم) و ۶۰ هزار تومان (ویژه طلاب) را یا اینترنتی یا از طریق حساب شماره ۱۶۳۰۷۰۴۲۵۸ بانک تجارت به نام خدیجه سادات صفوی واریز کنند.

گفتنی است، داوطلبان می‌توانند پس از تکمیل فرم آن را همراه با شماره شش رقمی فیش واریزی به ایمیل info@matanews.ir ارسال کرده و یا به صورت حضوری در تاریخ ۱۷ مهرماه با حضور در محل برگزاری جلسات، فرم را پر کرده و ثبت نام کنند.

نظر شما