شناسهٔ خبر: 38781 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میچیو کاکو، بنیانگذار نظریه ریسمان در کتابی به «آینده ذهن» پرداخت

انتشارات ققنوس به تازگی کتاب «آینده ذهن: جستجوی علمی بزاری شناخت، افزایش توانایی و پیشرفت ذهن» نوشته میچیو کاکو با ترجمه محمد اسماعیل فلزی را منتشر کرده است.

میچیو کاکو، بنیانگذار نظریه ریسمان در کتابی به «آینده ذهن» پرداخت

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ میچیو کاکو، استاد فیزیک و یکی از بنیانگذاران نظریه ریسمان این بار به پیچیده‌ترین موضوع مطرح در جهان یعنی مغز انسان می‌پردازد و در کتاب آینده ذهن تحقیقات شگفت‌آوری را که در نقاط گوناگون دنیا بر پایه جدیدترین پیشرفت‌های علوم اعصاب و فیزیک انجام شده‌اند بررسی می‌کند.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «ذهن و کیهان در زمره بزرگ‌ترین رازهای طبیعت‌اند. با فناوری پیشرفته توانسته‌ایم از کهکشان‌هایی که میلیاردها سال نوری با ما فاصله دارند عکس بگیریم و امروزه قادر به ایجاد تغییر در ژن‌هایی هستیم که زندگی را کنترل می‌کنند. اما ذهن و کیهان هنوز دور از دسترس ما و مایه نگرانی و دغدغه خاطر ما هستند. برای پی بردن به عظمت کیهان کافی است نگاهی به آسمان شب بیندازید که میلیاردها ستاره در آن می‌درخشند، برای تایید پیچیدگی و رازگونه بودن ذهن کافی است در آینه نگاه کنیم و بپرسیم در پس نگاه ما چیست؟ به علم انتقاد می‌کنند که درک هر چیزی را منوط به از میان بردن رمز و راز آن می‌کند. اما من هر چه بیشتر به پیچیدگی‌های مغز پی می‌برم، بیشتر شگفت‌زده می‌شوم.

سقراط دو هزار سال قبل گفت: خودشناسی آغاز خرد است. برای آنکه به خودشناسی برسیم راه درازی در پیش داریم. میچیو کاکو، استاد فیزیک و یکی از بنیانگذاران نظریه ریسمان این بار به پیچیده‌ترین موضوع مطرح در جهان یعنی مغز انسان می‌پردازد و در کتاب آینده ذهن تحقیقات شگفت‌آوری را که در نقاط گوناگون دنیا بر پایه جدیدترین پیشرفت‌های علوم اعصاب و فیزیک انجام شده‌اند بررسی می‌کند.»

ذهن و خودآگاهی، ذهن در برابر ماده و خودآگاهی تغییر یافته عناوین سه بخش اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند. مولف در بخش نخست کتاب با بررسی تاریخ مغز، شرح می‌دهد که چگونه انبوهی از دستگاه‌های جدید که ساخته آزمایشگاه‌های فیزیک بودند توانستند تصاویر رنگی جالبی از مکانیک فکر به ما ارائه دهند. چون خودآگاهی نقش عمده‌ای در موضوعات مربوط به مغز ایفا می‌کند مولف، با ذکر دیدگاه خود،‌ در جایگاه فیزیکدان،‌ تعریفی از آن به دست داده که جانوری را نیز در برمی‌گیرد. در واقع، مولف خودآگاهی را رتبه‌بندی کرده و نشان داده که می‌توان با عدد خاصی انواع خودآگاهی را مشخص کرد.

مولف تاکید می‌کند، برای آن‌که معلوم شود این فناوری در آینده چگونه پیشرفت خواهد کرد باید نگاهی به قانون «مور» بیندازیم که می‌گوید قدرت رایانه‌ها هر دو سال دو برابر می‌شود. وی می‌نویسد: «من اغلب با گفتن این نکته به مردم که موبایل‌های شما بیش از همه رایانه‌های ناسا در سال ۱۹۶۹ قدرت دارند آنها را شگفت‌زده می‌کنم. در بخش دوم ابعاد این فناوری جدید را بررسی می‌کنیم که ثبت حافظه، خواندن ذهن، تبدیل رؤیاها به نوار ویدئویی و تله کینزی را برای ما امکان‌پذیر ساخته است.»

در بخش سوم اشکال مختلف خودآگاهی را از رؤیاها گرفته تا اثر داروها و بیماری‌های روانی و روبات‌ها و حتی خودآگاهی موجودات فرازمینی بررسی می‌شود. در اینجا نیز درباره امکان کنترل و تغییر مغز برای مهار بیماری‌هایی مثل افسردگی، پارکینسون،‌ آلزایمر و غیره بحث می‌شود.

مولف پس از تعریف خودآگاهی، از آن برای کشف خودآگاهی موجودات دیگر غیر از انسان از جمله خودآگاهی روبات‌ها استفاده می‌کند. روبات‌ها تا چه حد می‌توانند پیشرفت کنند؟ آیا می‌توانند از عواطف برخوردار شوند؟ آیا تهدیدی برای بشر به حساب می‌آیند؟ همچنین نویسنده خودآگاهی موجودات فرازمینی را بررسی می‌کند که شاید اهدافی کاملاً‌ متفاوت با خودآگاهی انسان داشته باشد.

نویسنده کتاب، در پیوست کتاب به بحث درباره عجیب‌ترین ایده‌ای خواهد پرداخت که شاید برای اولین بار در قلمرو علم مطرح شده است؛ مفهومی از فیزیک کوانتوم که طبق آن ممکن است خودآگاهی شالوده اصلی واقعیت باشد.

کتاب «آینده ذهن: جستجوی علمی بزاری شناخت، افزایش توانایی و پیشرفت ذهن» نوشته میچیو کاکو با ترجمه محمد اسماعیل فلزی با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه در ۴۷۲ صفحه به بهای ۲۴ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما