شناسهٔ خبر: 39123 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تجمع خبرنگاران و عکاسان خارجی مقابل غرفه تعطیل ایران در نمایشگاه فرانکفورت

در حالی که هنوز شصت و هفتمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت رسماً‌ فعالیت خود را آغاز نکرده است، از روز گذشته تعدادی از عکاسان و خبرنگاران رسانه‌های خارجی مقابل غرفه ایران که به نشانه اعتراض بسته است،‌ تجمع و اقدام به عکس‌برداری کرده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت امروز چهارشنبه ۲۲ مهر ماه مصادف با ۱۴ اکتبر آغاز به کار می‌کند،‌ غرفه جمهوری اسلامی ایران در این دوره در سالن ۴ نمایشگاه قرار دارد. غرفه‌ای که به نشانه اعتراض به حضور سلمان رشدی در نشست خبری این نمایشگاه خالی است.

بنا به گفته سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد ۱۰ ناشر خصوصی از ایران اما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارند،‌ این ناشران نیز قرار است برنامه‌های اعتراضی نسبت به حضور رشدی را در کنار سیار فعالیت‌هایشان داشته باشند،‌ بسته ماندن غرفه‌های این ناشران در نخستین روز نمایشگاه فرانکفورت به نشانه اعتراض از جمله این اقدامات است.

با وجود این هنوز برخی از ناشران و کارشناسان حوزه نشر ضمن تقدیر از تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر تحریم نمایشگاه کتاب فرانکفورت،‌ معتقد هستند که باید اقدامات بهتری نیز برای نشان دادن اعتراض به شیوه‌های مختلف انجام شود. برای نمونه می‌توان از فضای ۲۰۰ متری غرفه‌ بزرگسال ایران برای نمایش اعتراض ایران و آگاهی افکار جمعی نسبت به موضوع تنفر مسلمانان از رشدی اقدام کرد.

انتظاری که به نظر می‌رسد، وزارت ارشاد نیز به دنبال آن است؛ چرا که معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این زمینه گفته است:‌ «فعال نبودن این غرفه به معنای انفعال این غرفه و پایان اعتراض مسلمانان نخواهد بود و مسیر این اعتراضات قانونی و فرهنگی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی و سایر ناشران مسلمان تا آخرین روز نمایشگاه فرانکفورت ادامه می‌یابد. یقیناً در این شرایط ایجاد شده فعالان نشر داخلی و ناشران مسلمان با آگاهی از مسئولیت خطیر خود به خوبی در این زمینه نقش آفرینی خواهند کرد.»

با وجود این هنوز اطلاعات درستی از سوی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی که نمایندگانی را برای نشان دادن اعتراض به نمایشگاه کتاب فرانکفورت فرستاده‌اند،‌ مبنی بر برنامه‌های موجود برای اعتراض منتشر نشده است.

با وجود اینکه برخی از فعالان نشر تحریم نمایشگاه از سوی ایران را اقدامی منفعلانه دانسته‌اند که صدای آن به جایی نخواهد رسید،‌ اما از همان روزهایی که سخن از احتمال تحریم می‌رفت،‌ خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری مشهور جهان همچون گاردین،‌ دویچه وله و ... اقدام به انتشار این اخبار کردند.

نکته جالب توجه این است که روز گذشته یعنی قبل از افتتاح رسمی نمایشگاه و آغاز به کار آن خبرنگاران و عکاسانی در نمایشگاه حاضر شده و اقدام به عکس‌برداری از غرفه تعطیل ایران کردند. آن هم در حالی که همه ساله حضور خبرنگاران همزمان با آغاز به کار نمایشگاه انجام می‌شده و معمولاً این ناشران بودند که از روزهای پیش در نمایشگاه حضور می‌یافتند.

 

نظر شما