شناسهٔ خبر: 39130 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهمترین نمایشنامه اگوست استریندبرگ ترجمه شد

نمایشنامه ˝نمایش یک رویا˝ یکی از آثار یوهان اگوست استریندبرگ برای نخستین بار در ایران توسط جواد عاطفه ترجمه شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ جواد عاطفه با بیان این مطلب گفت: یکی از نمایشنامه‌های یوهان اگوست استریندبرگ به نام "نمایش یک رویا" را ترجمه کردم که برای اولین‌بار در ایران، از سوی نشر افراز منتشر خواهد شد.

او بیان کرد: این نمایشنامه یکی از بهترین و مهمترین آثار این نویسنده پرکار سوئدی است، که همیشه آن را در میان آثارش، به عنوان بهترین اثر خود انتخاب می‌کرده است. علت آن نیز به دلیل آن است که این نمایشنامه، باعث قوام و شکل‌گیری مکتب اکسپرسیونیم شد.

عاطفه با اشاره به دیگر ویژگی‌های این نمایشنامه اظهار کرد: استریندبرگ همراه با دو نمایشنامه "به سوی دمشق" و "سونات اشباح" تمام خواسته‌هایش را در مکتب اکسپرسیونیم پایه‌گذاری می‌کند.

این مترجم با بیان خلاقیت‌های این نویسنده عنوان کرد: نمایشنامه "نمایش یک رویا" اوایل قرن نوزدهم نوشته و منتشر می‌شود و نمایشنامه‌ای بسیار پیچیده با رفتارهای خلاقانه است، به عنوان مثال مکانی که درام در آن رخ می‌دهد در قصری رو به رشد است.

او افزود: متن روایت‌گر داستان دختر خدای آسمان‌ها بر روی زمین است که برای فهمیدن دلیل غمگین بودن آدم‌ها در اوج شادی، به زمین می‌آید. او در نهایت در اوج غم، زمین را ترک می‌کند.

عاطفه با بیان سختی‌های اجرایی این اثر توضیح داد: این نمایشنامه سه بار توسط "برگمان" به صحنه رفته است. در واقع اجرای آن بسیار دشوار است، زیرا نیازمند امکانات اجرایی و گروه‌های نمایشی قوی است.

نمایشنامه "نمایش یک رویا" نوشته یوهان اگوست استریندبرگ، پاییز امسال توسط نشر افراز منتشر می‌شود.

گفتنی است؛ یوهان اگوست استریندبرگ، زادهٔ ۲۲ ژانویه ۱۸۴۹ در استکهلم، سوئد است. او داستان‌نویس کوتاه، رمان و نمایشنامه‌نویس پرکار سوئدی است که در کنار هنریک ایبسن، سورن کیرکگارد و هانس کریستین آندرسن از مهمترین و تأثیرگذارترین نویسندگان اسکاندیناوی به‌شمار می‌آید. استریندبرگ یکی از بنیان‌گذاران تئاتر مدرن شمرده می‌شود و در وطنش به شکسپیر سوئد معروف بود. او استاد مسلم اکسپرسیونیسم در تئاتر است.
 

نظر شما