شناسهٔ خبر: 39338 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وجوه متعدد هنر ایرانی متأثر از عاشوراست

یك پژوهشگر هنر گفت: عاشورا، مهم‌ترین واقعه تاریخ است و باید در عرصه هنر نیز آن‌طور كه در شأن این اتفاق عظیم است با آن برخورد شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از حوزه هنری، دكتر اسماعیل بنی‌اردلان، نویسنده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر درباره تبلور واقعه عاشورا در هنر بیان كرد: با نگاهی به هنر آیینی و سنتی، می‌فهمیم كه هنر ما از واقعه عاشورا تاثیر زیادی پذیرفته است.

وی با اشاره به اینكه این تاثیرپذیری در شاخه‌های مختلف هنری از جمله خطاطی، نگارگری، موسیقی و... بوده است، گفت: درمورد موسیقی، آنچه امروز به نام تعزیه می‌شناسیم، شامل مقام‌ها و گوشه‌هایی است كه با تكیه بر حادثه كربلا به جا مانده است؛ چرا كه روایت شده در آن زمان، شمر با دكلمه سخن می‌گفته اما امام حسین(ع) و یارانشان با آواز و صوت عالی در میدان مبارزه حاضر می‌شدند.

این محقق همچنین افزود: واقعه عاشورا بود كه باعث شد ذوق هنرمندان و دوستداران ائمه، تعالی پیدا كند. اگر موسیقی فاخری در گذشته داشته و هنوز داریم، اگر خوش‌نویسی توانسته تعالی پیدا كند و همچنین سایر هنرها، مدیون این واقعه هستیم.

دكتر بنی‌اردلان اشاره كرد: موسیقی مقامی و ردیف‌هایی كه از گذشته به ما رسیده، اتفاقات بسیار خوبی بودند كه متاسفانه در سال‌های اخیر قدر و منزلت آن‌ها را ندانستیم و اكنون شاهدیم موسیقی در مدح ائمه رواج پیدا كرده كه در شأن بزرگان دینی ما نیست.

وی همچنین گفت: در گذشته، هنرمندان، ادیبان و متفكران ما با خلاقیت‌هایی كه داشتند، معرفت را با هنر تركیب می‌كردند؛ به طوری كه می‌بینیم هنر آیینی ما صرفا هنر نیست بلكه مبانی معرفت‌شناسی دارد و نمادهای بسیاری را در آن ها می‌توان پیدا كرد.

این نویسنده با تاكید بر اینكه موسیقی آیینی امروز نزول پیدا كرده است، اظهار داشت: عاشورا، مهم‌ترین واقعه جاودانه تاریخ است و لازم است در عرصه هنر نیز آن‌طور كه در شأن این اتفاق عظیم است با آن برخورد شود؛ لازم است نهادهایی مانند حوزه هنری سنت‌های عاشورایی مانند مداحی‌های اصیل و تعزیه را احیا كنند و اجازه ندهند با كارهای سطحی و نازل، به ائمه و به مخاطبان هنر اهانت شود.

دكتر بنی‌اردلان در پایان، ابراز امیدواری كرد: امیدوارم همان‌طور كه شاهد تجلی عاشورا در هنر و تمدن ایران اسلامی بودیم، در شرایط فعلی نیز از هنر به عنوان انتقال‌دهنده وقایع و پیام عاشورا به درستی استفاده شود و هنرمندان از این طریق خود و هنرشان را نیز اعتلا دهند.

نظر شما