شناسهٔ خبر: 39351 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض بیوه «تد هیوز» به اشتباهات فاحش و مخرب کتاب خاطرات وی

بیوه «تد هیوز»، شاعر پرآوازه انگلیسی – امریکایی در اعتراض به انتشار زندگی‌نامه جدید وی گفته است که تنها در ۱۶ صفحه از این کتاب ۱۸ اشتباه مخرب و مطالب غیرمستند وجود دارد.

 

«تد هیوز» (راست) و همسرش «کارول رکس»

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب زندگی‌نامه «تد هیوز» که به هنگام انتشار به دلیل داشتن مطالبی از زندگی خصوصی این شاعر پرآوازه امریکایی جنجال‌ساز شده بود، با اعتراض «کارول رکس»، بیوه وی دوباره برسر زبان‌ها افتاده است.
 
کتاب زندگی‌نامه «تد هیوز: زندگی غیرمجاز» نوشته پرفسور «جاناتان بیت» استاد دانشگاه «آکسفورد» است.
 
بنیاد مسئول آثار این شاعر انگلیسی اعلام کرده است که تنها در ۱۶ صفحه این کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای، ۱۸ اشتباه مخرب و مطالب غیرقابل استناد وجود دارد.
 
با وجود این، انتشارات «هارپرکالینز»، ناشر کتاب زندگی‌نامه «هیوز» تاکید کرده است که اثر پرفسور «بیت» کاملا «علمی و استادانه» نگارش شده است؛ هر چند این انتشارات گفته است، ممکن است اشتباهاتی جزئی در آن وجود داشته باشد که برای یک کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای امری عادی محسوب می‌شود.
 
«تد هیوز: زندگی غیرمجاز» اخیرا نامزد دریافت جایزه ادبی «ساموئل جانسون» شده و هیات داوران این جایزه آن را کتابی متفکرانه درباره یکی از مشهورترین شاعران معاصر انگلیس دانسته‌اند.
 
در بیانیه‌ای «دیمون پارکر»، وکیل «کارول رکس» و بنیاد «تد هیوز» آورده است که طی نامه‌ای به پرفسور «بیت» و انتشارات «هارپرکالینز» از آن‌ها خواسته است به دلیل اشتباهاتی که موجب تخریب این شاعر شده است، عذرخواهی کنند.
 
در این بیانیه آمده است که یکی از مخرب‌ترین این اشتباهات این است که در کتاب گفته شده، در حالی که جسد «هیوز» قرار بوده از انگلستان به امریکا بازگردانده شود، خانواده او یک میهمانی ناهار ترتیب داده بودند. این در حالی است که «رکس» گفته است که بیان خوردن یک ناهار خوب و خوشمزه در حالی که جسد «تد» در نعش‌کش قرار داشت ننگی بزرگ و توهینی آشکار است.
 
از دیگر نکات مورد اعتراض بیوه این شاعر این بوده است که در کتاب گفته شده پس از تشییع‌جنازه، خانواده متوفی عزاداران را زیر باران ماه نوامبر رها کرده و برای سوزاندن جسد رفته‌اند.
 
در این بیانیه از دیگر اشتباهات مورد اعتراض بنیاد در کتاب زندگی‌نامه به این موارد اشاره شده است:
 
«در کتاب به اشتباه نوشته شده که در روزهای آخر عمر در خانه‌ای اجاره‌ای در لندن زندگی می‌کرده است و نه در کنار خانواده خود.»
 
«پرفسور بیت نوشته است که شاهزاده ولز انگلستان در میهمانی در منزلگاه وست‌مینستر گفته است که هیوز تجسم انگلستان است در حالی که وی در آن میهمانی اصلا سخنرانی نکرد.»
 
«در کتاب آمده است که مجموعه نامه‌های نامتعادل و عجیب در سال ۲۰۰۷ با انتخاب کارول منتشر شده است. در حقیقت، بیوه این شاعر تنها وظیفه ویراستاری آن را بر عهده داشته است.»
 
ادوارد جیمز (تد) هیوز (به انگلیسی: Edward James "Ted" Hughes) (زاده آگوست ۱۹۳۰- مرگ اکتبر ۱۹۹۸) شاعر انگلیسی و نویسنده کودکان که از سال ۱۹۸۴ تا هنگام مرگ دارای عنوان ملک الشعرای بریتانیا بوده است. وی در رده بندی منتقدان مرتباً در رده بهترین شاعران نسل خود انتخاب می‌شده‌است. در سال ۲۰۰۸ مجله تایمز در فهرست پنجاه نفره خود از بهترین نویسندگان سال ۱۹۴۵ بریتانیا، وی را در رتبه چهارم قرار داد. زندگی او پر از جنجال‌های فراوان بود؛ «سیلویا پلات»، نویسنده انگلیسی همسر نخست این شاعر بود که خودکشی کرد.

نظر شما