شناسهٔ خبر: 39467 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آسیب‌ شناسی تحقیقات حوزوی/ تدوین نیازسنجی پژوهشی دانش‌های حوزوی

مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه ضمن بیان آسیب های پژوهش های موجود در حوزه های علمیه، تدوین نیازسنجی پژوهشی دانش های حوزوی را مهم ارزیابی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصالح مازنی، پژوهش در مدارس علمیه را یکی از ویژگی های مهم نظام آموزش حوزه دانست و اظهار داشت: زمانی می توان به ارتقای فرهنگ پژوهش در مدارس علمیه امیدوار بود که همه ارکان نظام پژوهش به مقوله تحقیق به عنوان یک اصل مبنایی توجه کرده و آن را از حاشیه به متن وارد کنند.

وی برگزاری دوره های آموزشی روش تحقیق در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته برای اساتید، محققان و طلاب و فضلا را از راهکارهای تقویت دانش پژوهش و فرهنگ آن در مدارس و حوزه های علمیه برشمرد.

حجت‌الاسلام مازنی بر لزوم استفاده از ابزارهای تشویقی برای بالابردن رغبت طلاب به پژوهش تاکید کرد و در بیان اهمیت این کار گفت: ممکن است به دلیل دشوار بودن پژوهش برخی از طلاب دروس مقدماتی به انجام آن رغبتی نداشته باشند، بنابراین مدیران پژوهش باید با در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی، طلاب جوان را با مقوله تحقیق و پژوهش آشنا کنند.

آسیب شناسی پژوهش در حوزه علمیه

حجت الاسلام مازنی به بیان آسیب های پژوهش های فعلی در حوزه علمیه پرداخت و یادآور شد: بعضی از پژوهش های حوزوی، سطحی است، بعضی ها بنیادی یا توسعه ای است و کاربردی نیست و برخی از آنها کاربردی است ولی ناظر به نیازها نیست.

عضو هیات مدیره انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه با بیان اینکه تعداد کمی از پژوهش ها کاربردی است، تصریح کرد: البته برخی از این پژوهش ها به دلیل نبود پیوند و ارتباط موثر میان سازمان بهره ور و پژوهشگر، مورد استفاده قرار نمی گیرند و کارکرد کاربردی بودن خود را از دست می دهند.

به اعتقاد وی، تحقیق و پژوهش هر چند روشمند و کاربردی باشد، ولی تا زمانی که به شاخص نیازهای زمانه و مسئله های روز از یک طرف و امکان سنجی اجرایی سازی آن توجه نشود مفید نخواهد بود.

حجت الاسلام مازنی بر لزوم توجه دست اندرکاران و تصمیم گیران کلان به نتایج نیازسنجی پژوهشی در تخصیص اعتبارات پژوهشی و اجرای پروژه های تحقیقاتی توسط موسسات پژوهشی و پژوهشگران تاکید کرد.

نظر شما