شناسهٔ خبر: 39477 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دایره‌المعارف «تاریخ مصور جراحی جهان» در ایران منتشر شد

کتاب جامع «تاریخ مصور جراحی جهان» نوشته پروفسور ایرا روتکو، پس از ۱۰ سال تلاش مداوم برای ترجمه از سوی مصطفی جابر انصاری، در ایران هم منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «تاریخ مصور جراحی جهان» یکی از کتب نفیس و معتبر درباره تاریخ جراحی جهان و از دایره المعارف مهم ددر این حوزه است. این کتاب ۵۷۷ صفحه‌ای در قطع رحلی دارد و با حدود ۴۰۰ تصویر تاریخی از جراحی‌های مختلف در طول تاریخ در جهان، برای اولین بار به فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات افکار راهی بازار کتاب شده است.

برخلاف دیگر کتب تاریخ پزشکی و جراجی که در آنها وقایع کنار یکدیگر چیده می‌‌شوند، در «تاریخ مصور جراحی جهان»، ضمن نگارش مطالب، به تاریخ تمدن توجه شده و در هر دوره تاریخی، به وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... پرداخته شده و در ادامه درباره شرایط و وضعیت جراحی در جامعه مورد نظر مطالبی آمده است. تاریخ مورد نظر کتاب هم از جراحی ماقبل تاریخ تا امروز را شامل می‌شود.

پروفسور ایرا روتکو نویسنده کتاب جامع «تاریخ مصور جراحی جهان»، جراح و نویسنده‌ای است که پژوهش‌های خود را روی تاریخ پزشکی آمریکا و جهان متمرکز کرده است. او پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در سال ۱۹۷۰، مدرک دکترای خود را از دانشگاه سنت لوئیس دریافت کرد و همزمان موفق شد با گذراندن دوره آموزش جراحی عمومی، مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته بهداشت عممومی را نیز از دانشگاه جان هاپکینز بگیرد.

تاریخچه پزشکی در آمریکا ۲۰۱۰، جیمز گارفیلد ۲۰۰۶، جراحی در جنگ‌های داخلی و تکامل پزشکی ۲۰۰۵، تاریخ مصور جراححی آمریکا ۱۹۹۸ و تاریخ مصور جراجی ۱۹۹۳، تعدادی از آثار پروفسور روتکو است. تالیف اخیر موفق به دریافت عنوان «بهترین کتاب» در این زمینهت از نیویورک تایمز شد.

مصطفی جابر انصاری مترجم این اثر هم متخصص جراحی عمومی و کودکان، عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و ایران، پژوهشگر در رشته فلسفه، تاریخ تمدن و خصوصاً تاریخ پزشکی و جراحی، عضو هیئت مدیره جامعه جراحان ایران، سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی جراحی ایران با فعالیت گسترده در زمینه‌های علمی - تخصصی، تالیف و انتشار آثار متعدد و مقالات علمی در طی ۱۰ سال اقدام به پژوهش و ترجمه کتاب حاضر با همکاری جمشید بهلکه متخصص بیهوشی و رانیماسیون و پژوهشگر تاریخ پزشکی و جراحی کرده است.

نظر شما