شناسهٔ خبر: 39483 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حميدرضا آذرنگ: تئاتر شهر از وزن و اعتبار افتاده است

حميدرضا آذرنگ از نام‌هاي شناخته‌شده تئاتر است كه بعد از چهار سال در مقام كارگردان و بازيگر، نمايش «هتلي‌ها» را به صحنه خواهد برد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛  حميدرضا آذرنگ از نام‌هاي شناخته‌شده تئاتر است كه در سال‌هاي اخير به واسطه حضور در سينما و تلويزيون- به ويژه آثار داوود ميرباقري- براي مردم نيز شناخته‌شده است. حالا بعد از چهار سال در مقام كارگردان و بازيگر، نمايش «هتلي‌ها» را به صحنه خواهد برد. «نگارش اين متن از سال ٨٩ شروع و سال گذشته قطعي شد كه من آن را كارگرداني كنم. البته اين متن در فجر هم پذيرفته شده بود كه قرار بود خود خانم بيان آن را كارگرداني كنند كه چون ايرانشهر به من سالن داد تصميم گرفتيم كه من آن را كارگرداني كنم.»

اين متن نوشته‌ ساناز بيان است كه در تعريف داستان آن آمده است: «روايتي ايراني از يك زندگي معاصر است كه در راستاي موضوعات و دغدغه‌هاي پيشين حميدرضا آذرنگ نگاشته و اجرا مي‌شود.» وي درباره دلايلش براي انتخاب اين متن هم به «اعتماد» مي‌گويد: «قطعا هم به سليقه من از لحاظ نويسندگي و كارگرداني نزديك بود و هم اينكه كلا از جنس من است. به‌شدت در تم درستي است. دقيقا با مناسبات روز ما ارتباط دارد و بدون اينكه بخواهد گل درشت، شعاري بدهد يك زندگي را به تصوير مي‌كشد. ما هم فقط به همين زندگي پرداختيم.»

ظاهرا به گفته كارگردان گروه به دلايلي فرصت چنداني براي تمرين نداشته است: «متاسفانه فرصت‌مان به‌شدت كم بود و اينكه اتفاقاتي افتاد كه فرصت ما براي تمرين را خيلي كم كرد. ما سرجمع ٢٠ روز است كه با جديت داريم تمرين مي‌كنيم اما گروه اينقدر با جديت و حرفه‌اي هستند كه خوشبختانه مشكلي نداشتيم.» آذرنگ درباره اجرا در ايرانشهر هم مي‌گويد نمي‌داند چطور اين اتفاق افتاده است: «در اين‌باري به هر جهت من يك وقت از سالن ايرانشهر گرفتم و راستش نمي‌دانم هم چطور شد! البته آقاي شفيعي و آقاي شريعتي بارها از من خواستند كه حضوري درباره اجرا صحبت كنيم. اما من با توجه به برخوردي كه تئاتر شهر كرد ميلي نداشتم كه آن سمت بروم. حسرت‌برانگيز است. تئاتر شهر روزگاري داشت كه براي هر كسي آرزو بود آنجا باشد و امروز اين وزن و وجاهت از اعتبار افتاده است.»

كارگردان «روزي روزگاري آبادان» درباره اينكه چرا بعد از چهار سال تصميم به كارگرداني گرفته است هم حرف‌هاي جالبي داشت: «بله!من بعد از «دو ليتر در دوليتر صلح» چهار سال است كه اجرا نرفتم. متاسفانه يا خوشبختانه از تئاتر شهر هم براي من پيشنهادي نبود كه البته خوشحالم.» و در ادامه حرف‌ها به سمتي رفت كه بيشتر نشان از ناراحتي بسيار اين نويسنده، بازيگر و كارگردان تئاتر داشت. او در حرف‌هايش به‌شدت از وضعيت تئاتر شهر ناراضي و ناراحت بود: «اين قدر اين مجموعه از وجاهت افتاده كه خوب است آدم آنجا نرود تا افسوس بخورد چرا اين بلاها سر اين مجموعه آمده است. رو به ويراني است يا اين جنس برخوردي كه با آن مي‌شود.»

او كه به‌شدت به وضعيت كنوني و روند بازسازي مجموعه تئاتر شهر معترض است مي‌گويد تئاتري‌ها نبايد خودشان را وارد اين روند بازسازي مي‌كردند: «مشكل من با دوستان خود تئاتر است. ما كنار بايستيم و بگذاريم دولت كار خودش را بكند. ما بايد مطالبه داشته باشيم. كار ما چيز ديگري است. ما تئاتري‌ها چرا بايد وارد بازي شويم كه تخريبش هم به عهده ما باشد. وقتي ما كنار آنها مي‌ايستيم بايد پاسخگو باشيم. خودمان جلوي خودمان مي‌ايستيم. حق ندارند به طراحي داخلي دست بزنند. اينها ويران كردند. بعدها روشن خواهد شد.» او معتقد است كه نبايد فكر كنيم در همه‌چيز تخصص داريم و اين يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي است كه الان وجود دارد: «به خاطر اينكه من تئاتري حس مي‌كنم همه ‌كاره‌ام. در همه‌چيز تخصص دارم. معمار هم هستم. مرمت هم مي‌دانم. آگوستيك هم مي‌دانم. نه اينها در تخصص من نيست. من فقط تئاتر بلدم. نبايد انجام بدهيم. اينجا شوخي ندارد. اينجا وزن و اعتبار دارد. تو جاهاي ديگري هم ساخته‌اي كه ويران شده. متاسفم كه دولت هم اجازه مي‌دهد هر كس فكر كند مي‌تواند با اين بنا اين كار را بكند. به نظرم كمي اهمال دولت هم هست.»حميدرضا آذرنگ در مقابل اين اتفاقات، جانب سالن‌هاي خصوصي را مي‌گيرد: «تئاتر را اين روزها سالن‌هاي خصوصي سرپا نگه مي‌دارند و گاهي با سيلي صورت خودشان را سرخ نگه مي‌دارند. نگراني من آينده تئاتر است. من دست هر كسي را كه به شكل خصوصي بيغوله‌اي را مي‌گيرد و تبديل به سالن مي‌كند مي‌بوسم. اينها نمايندگان فرداي تئاتر ما هستند نه ما كه فقط به اين ويراني دامن مي‌زنيم.»در اين اثر نمايشي علاوه بر آذرنگ بازيگراني چون نسيم ادبي، آناهيتا همتي، بهاره كيان‌افشار، آيه كيان‌پور و سام كبودوند به ايفاي نقش مي‌پردازند. ضمن اينكه ستايش محمودي به عنوان بازيگر خردسال نمايش «هتلي‌ها»، در اين نمايش حضور دارد. «هتلي‌ها» از هفتم آبان‌ماه در سالن استاد سمندريان مجموعه ايرانشهر به صحنه خواهد رفت.

نظر شما