شناسهٔ خبر: 39771 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «محمدبن زکریای رازی»، «تاریخ بلعمی» و «شاهنامه ابومنصوری» از مجموعه تاریخ و ادبیات ایران

مجموعه «تاریخ و ادبیات ایران» تالیف محمد دهقانی سه مجلد خود «محمدبن زکریای رازی»، «تاریخ بلعمی» و «شاهنامه ابومنصوری» را منتشر کرد.

 

 

انتشار «محمدبن زکریای رازی»، «تاریخ بلعمی» و «شاهنامه ابومنصوری» از مجموعه تاریخ و ادبیات ایران

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سه مجلد «محمدبن زکریای رازی»، «تاریخ بلعمی» و «شاهنامه ابومنصوری» از مجموعه تاریخ و ادبیات ایران تالیف محمد دهقانی از سوی نشر نی منتشر شد.
 
مجموعه‌ تاریخ و ادبیات ایران برای کسانی نوشته شده است که به تاریخ فرهنگی و ادبی ایران علاقه‌مند هستند و می‌خواهند برگزیده‌ای از بهترین شاهکارهای ادبی ایران را همراه با شرح و تفسیر لازم به زبانی ساده و روشن بخوانند و بدانند که این شاهکارها در کدام فضای تاریخی پدید آمده و متقابلا چگونه بر آن تأثیر نهاده‌اند.

این مجموعه صرفا تاریخ و ادبیات ایران پس از اسلام را دربرمی‌گیرد و می‌کوشد تاریخ ادبی ایران را در پیوند با تاریخ عمومی جهان ببیند و به تحولات فکری و فرهنگی کشورها و اقلیم‌هایی که به نحوی با ایران در ارتباط بوده‌اند اشاره کند و به‌این‌ترتیب گستره‌ای روشن‌تر برای مقایسه‌ تاریخ و ادبیات ایران و جهان پدید آورد.
 
همچنین در «تاریخ و ادبیات ایران» تاکید اصلی بر ادبیات است، اما نه فقط ادبیات بلکه جریان تفکر و اندیشه ایران بعد از اسلام نیز مدنظر بوده، ضمن این‌که تلاش کردم که مباحث در بطن و متن تاریخ ایران دیده شود. به همین دلیل نام این مجموعه «تاریخ و ادبیات ایران» گذاشته شده است.

در این مجموعه تلاش شده مباحث آن در بستری تاریخی تالیف شود و زمانی که مخاطب آن را مطالعه می‌کند با مطالعه آن تاریخ به زندگی مردم بیاید و وارد فضای ذهنی مردم شده و از این حالت شعاری که زاییده اوهام و ذهنیت‌هاست، خارج شود.

کتاب‌های «محمدبن زکریای رازی» در 112 صفحه، قطع رقعی و به بهای 7 هزار و 650 تومان، همچنین «تاریخ بلعمی» در 120 صفحه، 9 هزار تومان و «شاهنامه ابومنصوری» در 48 صفحه و به قیمت 5 هزار و چهارصد تومان از سوی نشر نی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نظر شما