شناسهٔ خبر: 39837 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اشعار« دیلن تامس» در «گوشت را بر استخوانها بجوي»

کتاب «گوشت را بر استخوانها بجوي» اشعاری از«دیلن تامس» است که با ترجمه ی «غلامرضا صراف» به همت انتشارات مروارید چاپ شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب حاضر گزینه ای با ۱۲۴ شعر از کل ۱۹۰ شعر تامس است. که عناوین برخی از این اشعار عبارت است از: « آواز سگ بازیگوش»، «تصویر جنگل»، «دلقک در ماه»، «بلوط»، «به روح بهار»، «نومید نباش»، «رودخانه ی من»، «چون این پرنده ی شاد» و ....

دیلن تامس شاعری اهل ولز بود که در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۱۴ دیده به جهان گشود. تامس بیشتر شعرهای خود را در رادیو یا در اجراهای عمومی می‌خواند و صدای غرا و لحن کوبنده او در محبوب شدن شعرهایش موثر بود.

شگفتی های خلقت تراژدی زیبایی زندگی و مرگ سؤالات تامس هستند.  موضوعاتی که همه با آن درگیریم و شاعر شکوهمندانه با واژگانی فاخر برایمان مجسم می کند.

تامس راجع به سرودن شعر مي گويد هنگامي كه اولين بار در خردسـالي به قدرت درخشان واژه پي بردم خواستم شعر بگويم. معني ها و داستان هـا آنقدر برايم خيره كننده نبود تا زنگ و صداي واژه در گوشهايم.

او مسحور موسيقي و رايم (قافيه) كلمات شد، با واژگان و درون آنها زندگي كـرد وبراي ابراز انگيزه هاي تغزليِ خود مانند يك صنعتگر كلمـات را شـكل داد، قالب گرفت، حك كرد، برق انداخت و زندگي بخشـيد . بايد گفت بسياري از خوانندگان به علت ارائه ي نمايشـي آثـار تـامس، فقدان عمدي مخاطب مشخص، ابهام در مكـان و شـرايط، وجـود مفـاهيم متضاد و تصاوير تازه  طرح اشعار تامس را مشكل درك مي كنند.

بسیاری تامس را شاعر و نویسنده ی مردمی اما با خُلق وخویی ضد اجتماعی می دانند و شعرش را تحت تأثیر فولکلور ویلز. بعضی او را شاعری سوررئال می بینند اما به دلیل تأکید تامس بر تخیل احساسات و شهود او یک رمانتیک محسوب می شود.

گفتنی است که . جایزه ی ادبی سی هزار پوندی دیلن تامس هرساله به یاد تامس به نویسندگان و شاعران جوان اعطا می شود.

شعر«به روح بهار» از کتاب  «گوشت را بر استخوانها بجوي» :

«و هنگام که بهار آمد گفتم

در درختان رنگین عمیق‌تر نمان،

ولی سرت را به‌زیبایی برگ‌برگ کن

با کفی که دریاهای شکوفان پرتاب کرده است.

 

و تو از اعماق علف برخاستی

که همراهِ باد مویه و نجوا می‌کرد،

گفتی می‌گذاری دریاهای سرد بگذرند،

و چیزی بیش از گلبرگ‌های هنوز خوابت را نجویند.

و من پرسه‌زنان با تلالو ساعت‌ها

کف ناشناور و شن را از یاد بردم

در میان درختان خاموش

و دست در دست هم دادیم و غریبانه خواندیم

در میان گل‌های پَرپوش»

گفتنی است کتاب «گوشت را بر استخوانها بجوي» را انتشارات مروارید در قطع رقعی و ۲۲۲ صفحه و با قیمت ۱۳ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما