شناسهٔ خبر: 39999 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «اقلیم هشتم» پس از ۳ سال/ نظارتی بر پخش کتابهای کانون نیست

«اقلیم هشتم» نوشته محسن هجری با روایتی از زندگی شیخ شهاب‌الدین سهروردی، پس از سه سال از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محسن هجری، از انتشار رمان تازه خود با عنوان «اقلیم هشتم» خبر داد و گفت: این رمان به بازخوانی زندگی شیخ شهاب‌الدین سهروردی برای نوجوانان می‌پردازدر و در قالب طرح رمان نوجوان امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

به گفته نویسنده «چشم عقاب»،خوب است یک سیستم نظارتی بر پخش کتاب‌های کانون وجود داشته باشد و این کتاب‌ها، جز مراکز کانون در اختیار کتاب‌فروشی‌های دیگر هم قرار بگیرد اما کتاب‌هایی که در قالب طرح رمان نوجوان یا به طور کلی از سوی انتشارات کانون منتشر می‌شود، فقط از طریق مراکز خود کانون در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و این مساله باعث محدود شدن دایره خوانندگان می‌شود.

هجری در ادامه بیان کرد: رمان «چشم عقاب» که به زندگی حسن صباح می‌پرداخت را هم انتشارات کانون منتشر کرد. آن کتاب هم، به طور شایسته‌ای توزیع نشد. برای مثال از شهرستان‌ها که بگذریم همه مراکز کانون هم به این کتاب دسترسی نداشتند.

نویسنده رمان «اقلیم هشتم»، در پاسخ به این‌که چرا در این رمان به زندگی سهروردی پرداخته است، گفت: زندگی این فیلسوف، از این جهت برای من جالب بود که او از دوره نوجوانی به مرحله‌‌ای از کمال رسیده و بسیار خردورز بوده است؛ به‌گونه‌ای که در ۱۶ سالگی، دروس مقدماتی را به پایان رسانده و این موضوع می‌تواند برای نوجوانان جالب باشد.

هجری به گفته‌های جسورانه سهروردی اشاره و بیان کرد: رمان «اقلیم هشتم» در بخش‌هایی از خود به شرح بیانات جسورانه سهروردی توجه کرده؛ سهروردی در جایی آورده، ارسطو، حرف آخر را در فلسفه نزده است؛  ما هم حرف برای گفتن داریم؛ البته این  گفته‌های سهروردی، باعث واکنش‌هایی در میان فلاسفه و دانشمندان زمانش شده و تبعاتی هم برای او داشته است.

نویسنده در داستان «اقلیم هشتم» تمام دوران زندگی ۳۸ ساله سهروردی  را در قالب یک رمان به زبان سوم شخص روایت می‌کند و سعی دارد نحوه شکل گیری آراء و افکار منحصر به فرد او در زمینه فلسفه را برای مخاطب نوجوان روایت کند.

نظر شما