شناسهٔ خبر: 40034 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جریان های روشنفکری صفارزاده را بایکوت کردند

اگر صفارزاده جوانمردی نمی کرد و به سمت انقلاب نمی کشید خیلی از جریان های روشنفکری او را حلوا حلوا می کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ جواد محقق، در اختتامیه سومین دوره جایزه علمی ادبی طاهره صفارزاده که عصر دیروز در تالار حوزه هنری برگزار شد، گفت: در اواخر عمر ایشان توفیق داشتم که با برخی از دوستان خدمتشان می رسیدم برخی اوقات که در مورد مباحث ادبی و شعر سخن می گفتیم خانم صفارزاده اصرار داشتند که در مورد قرآن حرف بزنیم.

جواد محقق ادامه داد: اطلاعات من در مورد قرآن کمتر از شعر بود و سعی می کردم خانم صفارزاده را به سمت مباحث ادبی هل بدهم. زمانی تقاضا کردم که خانم صفارزاده به عنوان یک شاعر مباحث ادبی را واکاوی کنند، باز هم ایشان خیلی به این کار تن درندادند و به بد حواله کردند.

وی با ذکر خاطره ای از دکتر صفارزاده یادآور شد: یک بار در زنجان بودم یکی از دوستان شاعر تلفنش  را به من داد و گفت خانم صفارزاده می خواهند با شما صحبت کنند، ایشان بسیار ناراحت و نگران بودند و گفتند تیتری در یکی از خبرگزاری ها زده شده است و عنوان شده که با من مصاحبه کرده اند اما من با کسی مصاحبه نکردم. من گفتم شب به تهران می آیم و موضوع را پیگیری می کنم حدس زدم کار کدام خبرگزاری باشد و حتی حدس زدم کار چه کسی باشد، کار خبرگزاری مهر بود که اتفاقا متعلق به حوزه بود و به آن فرد زنگ زدم و اعتراض شدید کردم.

جواد محقق ادامه داد: به آن خبرنگار گفتم آیا به خانم صفارزاده گفتی که داری با او مصاحبه می کنی او گفت نه من تلفن زدم تا حال شان را بپرسم و بعد هم سوال هایی از ایشان پرسیدم و یک مصاحبه تنظیم کردم، گفتم بر اساس اخلاق دینی و حرفه ای اجازه ضبط سخن کسی را نداری و باید فرد را مطلع کنی که داری از او مصاحبه می گیری.

وی با بیان اینکه اخلاق حرفه ای توسط بسیاری از خبرنگاران رعایت نمی شود، عنوان کرد: این عده از خبرنگاران اهل فرهنگ و هنر را نسبت به اهالی رسانه بدبین می کنند، چطور باید خواهش کرد که حرمت اخلاق حرفه ای را نگه دارند.

جواد محقق تصریح کرد: متاسفانه هنوز این اتفاقات در عرصه روزنامه نگاری می افتد بارها اسم ما را زیر اطلاعیه ای چاپ کردند که نه اجازه گرفتند و نه به ما گفتند و ما یک ماه بعد از موضوع مطلع شدیم.

وی با اشاره به اینکه صفارزاده یکی از شخصیت های ممتاز ادبیات معاصر و ممتاز دانشگاهی در رشته خود بود، اظهار داشت: اگر صفارزاده جوانمردی نمی کرد و به سمت انقلاب نمی کشید خیلی از جریان های روشنفکری اکنون او را حلوا حلوا می کردند.

این شاعر خاطرنشان کرد: خانم دکتر صفارزاده به خاطر ارادت به اهل بیت (ع) موازین خود را مشخص کرد و در جایی که باید ایستاد و برای نگاه های خودباخته پشیزی قائل نبود.

جواد محقق با بیان اینکه دکتر صفارزاده با قرآن مانوس بود، عنوان کرد: جریان های روشنفکری او را بایکوت کردند و او هم حرکتی برای دفع این فضا نکرد و همچنان که ایمان و اعتقادش می گفت، حرکت کرد.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری مراسم برای دکتر صفارزاده بیان کرد: من کار خاصی برای ایشان نکردم، شعری در مورد ایشان سرودم و برای این دوره از جایزه خانم صفارزاده فرستادم.

جواد محقق اظهار داشت: دکتر صفارزاده از مبارزات کشورهای دیگر هم غافل نبود سالها در آمریکا و کشورهای دیگر حضور داشت و جهان شناسی خوبی در مباحث ادبی فکری و سیاسی داشت.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مشکل مزار خانم صفارزاده حل شود اگرچه آن زمان که ایشان را در امامزاده صالح دفن کردند فکر ما این بود که همیشه نمی توانیم به دیدنش برویم زیرا در طبقه پایین باز نیست و محدودکننده است امیدواریم این قضیه به خوشی فیصله یابد.

نظر شما