شناسهٔ خبر: 40106 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تهران بی تو» یک درام شهری است/ تمرین تئاتر در مترو

احمد کچه‌چیان طراح و کارگردان نمایش «تهران بی تو» عنوان کرد این اثر نمایشی یک درام شهری است و به صورت غیرخطی مخاطبان را با رویدادهایی که در شهر تهران رخ می دهد، آشنا می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ احمد کچه‌چیان طراح و کارگردان نمایش «تهران بی تو» درباره ویژگی های این اثر نمایشی گفت: نمایش «تهران بی تو» اجرای خود را از ۲۶ آبان ماه در تماشاخانه باران آغاز می کند. این اثر نمایشی پیش از این در سال ۸۶ در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و جایزه بهترین طراحی صحنه و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شده بود. پروژه شکل گیری این اثر نمایشی از سال ۸۱ آغاز شده است که در آن همه عوامل نمایش از نویسنده گرفته تا کارگردان و بازیگران براساس اتفاقات شهری موضوعاتی را انتخاب و در زمان تمرینات بازیگران آن را اتود می زنند.

وی ادامه داد: تمرین‌های نمایش به شکل کارگاهی صورت می گیرد به این ترتیب که نویسنده در تمرین ها حس بازیگران را می بیند و براساس آن و موضوعات پیشنهاد شده متن را می نویسد. همه ما برای این نمایش تمرین شهری داریم و حتی در سطح شهر هم اتود می زنیم. بخش عمده ای از تمرین ما در ایستگاه ها و واگن های مترو انجام می گیرد. همه اتفاقاتی که در نمایش رخ می دهد درام های شهری هستند که یا برای خودِ ما رخ داده و یا اینکه شاهد رخ دادنشان بوده ایم. ما تا آخرین لحظه مشغول تمرین هستیم و حتی تا آخرین روزی هم که نمایش روی صحنه است تمرین شهری خواهیم داشت.

این طراح صحنه تئاتر درباره فضاسازی نمایش نیز توضیح داد: نمایش «تهران بی تو» قصه خطی ندارد و کل کار منوط به فضاسازی است به این ترتیب که مخاطب در صحنه هایی تنها تصویر می بیند و در لحظاتی جلب بازی بازیگران می شود. ایده آل ترین اتفاق برای ما این است که هر تماشاگر نسبت به اجرا ذهنیت متفاوتی نسبت به یک تماشاگر دیگر داشته باشد. فضای نمایش نیز رئالیستی نیست و مخاطب با دنیای نماد و نشانه و استعاره روبرو می شود.

کچه‌چیان که علاوه بر کارگردانی، طراحی صحنه نمایش را نیز برعهده دارد در این باره بیان کرد: نمی توانم بگویم کدامیک از بخش های نمایش متعلق به کارگردانی و کدام بخش مربوط به طراحی صحنه است چون هر دو اینها در هم تنیده شده اند. برای اجرای هر صحنه از این نمایش نزدیم به ۲۰ صحنه متفاوت داشته ایم که در نهایت یکی از آنها برای اجرا انتخاب شده است.

وی در پایان صحبت هایش درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای گذشته داشته است، گفت: اساس و بنیان نمایش نسبت به اجرای جشنواره تغییر نکرده اما از لحاظ اجرایی یکی دو صحنه کامل تر شده و بقیه صحنه های کاملا تغییر کرده است. اگر روزی کار ما تبدیل به یک اجرای خطی شود آن روز اجرای ما نابود شده است چون این اثر نمایشی به هیچ عنوان قصه خطی را روایت نمی کند و تلاش دارد مخاطب را درزمینه اتفاقات شهری به تفکر وادارد و آگاه سازد.

«تهران بی‌تو» نوشته فواد مخبری است و از سه‌شنبه ۲۶ آبان ماه تا دوشنبه ۳۰ آذر هر روز ساعت ۲۰ در تماشاخانه باران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است.

محسن رستگار، فواد مخبری و بیتا معیریان در نمایش «تهران بی‌تو» ایفای نقش می‌کنند.

نظر شما