شناسهٔ خبر: 40115 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار ارمغان طرب؛ نغمه هایی از عهد صفوی تا مشروطه

کتاب ارمغان طرب؛ نعمه هایی از عهد صفوی تا مشروطه به تازگی توسط انتشارات ماهور منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ گردآورندهٔ «ارمغان طرب» محسن محمدی است و این کتاب در هزار نسخه چاپ شده است.
کتاب «ارمغان طرب»، بخشی از نغمه های موسیقی ایران را از عهد صفوی تا روزگار مشروطه، در خود دارا است که مستشرقان اروپایی آن ها را در سالیان گذشته ثبت و ضبط کرده اند.
اطلاعات تاریخی دربارهٔ موسیقی در ایران، چند هزار سال سابقه دارد. همچنین از هزار سال پیش تاکنون بحث های نظری مفصلی طرح و کتاب های متعددی در زمینهٔ موسیقی تولید شده که بخش زیادی از آن ها بر جای مانده و در دسترس است. دریغ که خود موسیقی روزگاران گذشته از بین رفته و هیچ در دست نیست، مگر معدودی قطعه هایی که پس از ورود صنعت ضبط، ماندگار شده و قدیمی ترین نمونه های موسیقی ایران است.
اروپاییانی که به ایران سفر کرده اند یا مدتی در ایران زیسته اند، نغمه نگاری های متعددی از موسیقی ایران در اروپا منتشر کرده اند. کتاب «ارمغان طرب» حاصل جستجوی چند سالهٔ مؤلف برای یافتن نخستین نغمه نگاری های اروپاییان است و نغمه نگاری هایی از دورهٔ صفویه تا دورهٔ مشروطه را در بر دارد. با این که بخشی از شخصیت قطعه ها حین تنظیم برای پیانو از بین رفته، اما این آهنگ های ارزشمند، یکی از نمونه های بر جا مانده از موسیقی در ایران، پیش از ورود صنعت ضبط است. 
افزون بر این، چندین قطعه موسیقی نظامی هم در این کتاب گنجانده شده که برای بازسازی فضای رسمی عهد صفوی و یا حتی برای استفاده در موسیقی نظامی امروز بسیار با ارزش است.

** ششمین شب آواز ایرانی با طعم مکتب اصفهان 
شنبه، سی ام آبان ماه، ششمین شب آواز ایرانی با حضور استادانی از مکتب اصفهان برگزار خواهد شد. 
به گزارش روز شنبهٔ گروه فرهنگی ایرنا، به نقل از روابط عمومی مرکز موسیقی حوزهٔ هنری، ششمین شب آواز ایرانی شنبه ۳۰ آبان ماه با حضور استادان، هنرجویان و علاقه مندان آواز و موسیقی ایرانی از ساعت ۱۸ در سالن سورهٔ حوزهٔ هنری برگزار می شود. 
در مهم ترین بخش ششمین شب آواز ایرانی، استاد سید رضا طباطبایی، خوانندهٔ مکتب اصفهان، به اجرای آواز می پردازد. آواز این هنرمند پیشکسوت را استاد حسن منصوری، نوازندهٔ شناخته شدهٔ نی؛ و استاد سعید مزدک، نوازندهٔ تار، همراهی می کنند. این سه، از موسیقی دانان مکتب اصفهان هستند. 
آشنایی استاد طباطبایی با استاد جلال تاج اصفهانی، نقطهٔ عطفی در زندگی او به شمار می آید. وی رمزها و فنون آواز را از محضر این هنرمند کم نظیر فرا گرفته و از آموزه های ایشان به خوبی استفاده کرد. 
استاد منصوری هم که شیوهٔ نوازندگی خود را متأثر از نوازندگی استاد بی همتا، استاد حسن کسایی، می داند، ردیف سازی و آوازی مکتب اصفهان را منتشر کرده است. 
همچنین استاد مزدک که کتا ب های (دستور مقدماتی تار و سه تار) و (پیش درآمد و رنگ به نام بهارانه) را منتشر کرده، در شیوهٔ نوازندگی خود از مکتب استاد جلیل شهناز بهره برده است. 
دیگر بخش ششمین شب آواز ایرانی، ساز و آواز بهروز افشار (خواننده) و ساسان بازگیر (تارنواز و آهنگساز) است که در مایهٔ شوشتری قرار است به اجرای برنامه بپردازند. 
ساسان بازگیر و بهروز افشار تاکنون دو آلبوم موسیقی مشترک با عنوان های «صبح خیزان» و «آیینه یی طلب کن» را در مقام های آهنگسازی و خوانندگی روانهٔ بازار کرده اند. 
شب آواز ایرانی، برنامه یی است که شنبهٔ پایانی هر ماه برگزار می شود و محفلی است برای دل دادن به آواز ایرانی و تجلیل از استادان آواز و محک خوردن نوظهوران موسیقی ایرانی. 
ششمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره های حوزهٔ هنری، روز شنبه ۳۰ آبان ماه، ساعت ۱۸ در تالار سورهٔ حوزهٔ هنری، واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ، برگزار می شود. ورود به این برنامه برای عموم علاقه مندان آزاد است. 

نظر شما