شناسهٔ خبر: 40140 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«محمدبن زکریای رازی» کتابی از مجموعه‌ی تاریخ و ادبیات ایران

کتاب محمد بن زکریای رازی، نوشته محمد دهقانی است که نشر« نی» آن را در سری کتاب های از«مجموعه‌ی تاریخ و ادبیات ایران» منتشر کرده است.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ ابوبکرمحمّد زَکَریای رازی (۲۵۱ ه. ق. ـ ۳۱۳ ه. ق) پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی است. رازی آثار ماندگاری در زمینهٔ پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است.

به‌گفتهٔ جرج سارتن، پدر تاریخ علم، رازی «بزرگ‌ترین پزشک ایران و جهان اسلام در زمان قرون وسطی بود.»

به پاس زحمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه (۲۷ اوت)، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروسازی نام‌گذاری شده‌است.

کتاب محمدبی زکریای رازی از مجموعه‌ی تاریخ و ادبیات ایران برای کسانی نوشته شده است که به تاریخ فرهنگی و ادبی ایران علاقه‌مند هستند و می‌خواهند برگزیده‌ای از بهترین شاهکارهای ادبی ایران را همراه با شرح و تفسیر لازم به زبانی ساده و روشن بخوانند و بدانند که این شاهکارها در کدام فضای تاریخی پدید آمده و متقابلاً چگونه بر آن تأثیر نهاده‌اند.

 این مجموعه صرفاً تاریخ و ادبیات ایران پس از اسلام را دربرمی‌گیرد و می‌کوشد تاریخ ادبی ایران را در پیوند با تاریخ عمومی جهان ببیند و به تحولات فکری و فرهنگی کشورها و اقلیم‌هایی هم که به نحوی با ایران در ارتباط بوده‌اند اشاره کند و به‌این‌ترتیب گستره‌ای روشن‌تر برای مقایسه‌ی تاریخ و ادبیات ایران و جهان پدید آورد.

گفتنی است: محمد دهقانی متولد سال ۱۳۴۴ در اراک است. او عضو سابق هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران است و علاوه بر چاپ مقالات مختلف در نشریات معتبر ادبی، تألیف و ترجمه‌های مطرحی در حوزه‌ی تاریخ و ادبیات و فرهنگ داشته است. وی در سال ۲۰۰۶ دیپلم افتخار انجمن ادبی پارناسوس یونان را به مناسبت ترجمه‌ی آثار کازانتزاکیس و جایزه‌ی بهترین نقد کتاب در حوزه‌ی تاریخ و جعفرافیا را از خانه‌ی کتاب ایران در سال ۱۳۹۲ دریافت کرده است. دهقانی سابقه‌ی تدریس در دانشگاه سمنان، دانشگاه تهران، و دانشگاه پکن و همچنین در دوره‌های مختلف المپیاد ادبی دانش‌آموزان دارد.

نشر نی اثر حاضر را در ۱۱۲ صفحه  با قیمت ۸هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

نظر شما