شناسهٔ خبر: 40391 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمیدرضا صدر «پرسه‌های هزار و یک شبی» را در دست تألیف دارد

حمیدرضا صدر، شایسته تقدیر هشتمین دوره جایزه جلال از تألیف کتابی با عنوان «پرسه‌های هزار و یک شبی» خبر داد و گفت: این کتاب پژوهشی مستند درباره تصویر سیاه و مخدوش شده اهالی خاورمیانه‌ در سینمای غرب است.

 

حمیدرضا صدر «پرسه‌های هزار و یک شبی» را در دست تألیف دارد

 

به گزارش فرهنگ امروز  به نقل از ایبنا؛ حمیدرضا صدر در گفت‌وگویی درباره آثار در دست تألیف خود گفت: از 15 سال پیش یعنی حدود سال 1997 میلادی که برای سخنرانی در برنامه‌ای فرهنگی به آمریکا دعوت شدم و در فرودگاه J.F.K از من انگشت نگاری کردند، این سؤال در ذهنم ایجاد شد که چرا برخی انسان‌ها را از روی کاغذ، اسم و اسم کشورشان مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی افزود: من هم به عنوان یک ایرانی از این که در هر بار سفر با این موضوع مواجه می‌شدم و مرا از روی پاسپورتم زیر سؤال می‌بردند، تصمیم گرفتم  کاری آکادمیک روی این موضوع انجام دهم که این کار طی این پانزده سال بسیار مفصل شده است.

 صدر که به تازگی عنوان شایسته تقدیر جایزه جلال را دریافت کرده، درباره ویژگی‌های این اثر گفت: این تحقیق از ابتدای شروع تاریخ سینما شروع شده تا سریال‌های امروز ادامه پیدا کرده است. در این زمینه کتاب‌های بسیاری نوشته و منتشر شده اما نکته این کتاب این است که به تناقضاتی که این فیلم‌ها از نظر تاریخی در منابع غربی دارند اشاره  کرده‌ام.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخی ادامه داد: مثلاً فیلم السید تصویری که از جنگ و شوالیه اسپانیایی که مسیحی است و با مسلمان‌ها می‌رود، من به خود کتاب السید مراجعه کردم و دیدم آنچه در فیلم ارائه شده برخلاف منبع اصلی آن است. در حقیقت سعی کردم که با ادله خودشان نشان دهم که این تصویری که نشان می‌دهند، تصویری نادرست و جانبدارانه‌ای است.

صدر با اشاره به استناد این اثر به منابع اصیل و دست اول گفت: همه بخش‌های این کتاب بسیار مستند و با زیر نویس و منبع ارائه شده و این طور نیست که فقط بخواهیم بگوییم که تصویر ما در غرب مخدوش است. مانند اینکه فیلم‌های تولید شده چگونه به کتاب‌های «هزار و یک شب»، «سندباد», «علی بابا و 40 دزد بغداد»، «علاءالدین» و غیره رجوع کرده و آنها را چگونه نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تولید فیلم‌هایی که به موضوع خاورمیانه می‌پردازد یا در این منطقه جریان دارد بسیار زیاد شده، این تحقیق بسیار بزرگ و غول آسا شده است.

حمیدرضا صدر درباره دیگر آثار در دست تألیف خود نیز گفت: کتاب دیگر در دست انتشار دارم که تا حدی شبیه «تو در قاهره خواهی مرد» است؛ یک رمان مستند تاریخی با ذکر جزئیاتی درباره حسن علی منصور، نخست وزیر ایران که سال 43 ترور می‌شود. دوره‌ای که نخست وزیری آن به یک سال هم نمی‌کشد.

این پژوهشگر ورزشی تألیف کتاب «صد فوتبالیست تاریخ ایران» را از دیگر آثار در دست تألیف خود عنوان کرد. 

نظر شما