شناسهٔ خبر: 40398 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاره هایی درباره ی نخبگان دینی در«پيشگامان دانش و فضيلت»

کتاب «پیشگامان دانش و فضلیت» مجموعه ای ده جلدی و مشتمل بر نگاره هایی درباره ی نخبگان دینی است که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فراهم شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مجموعه ی «پيش گامان دانش و فضيلت» در ده جلد تنظیم شده است که هر مجلد به یک نخبه ی دینی اختصاص دارد. این مجموعه به منظور معرفي اجمالي بزرگان ديني دوران ما به جوانان ، و آشنایی بیشتر با ‌انديشه ها و آثار اين اشخاص سامان یافته است.

«راه بی پایان»

جلد نخست این مجموعه تحت عنوان «راه بی پایان» درباره ی «علامه طبرسی» می باشد.

«علامه طبرسی ملقب به «امین الاسلام» ، دانشمند و فقیه شیعه ایرانی است که کتاب‌هایی درباره ی علوم دینی عصر خود تألیف کرده‌است. وی از جمله اندیشمندان نادری است که هر چند در دانش های رایج عصر خویش خبره بود، منزلت او در تفسیر، تمام ابعاد و جوانب علمی اش را تحت شعاع قرار داده ، وی را می توان به مثابه مفسری سترگ در دنیای دانش و معرفت معرفی کرد و از جمله آثار او می توان به ؛ «مجمع البیان» ، «جوامع البیان» ،« جوامع الجامع» ،«الاحتجاجات» اشاره کرد»

کتاب «راه بی پایان» در چهل و نه بخش و در قالب داستانک به زندگی علامه طبرسی می پردازد. گفتنی است که این کتاب توسط «فاطمه بختیاری» نگارش شده است و با قیمت ۸۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشرشده است.

«باید مجنون بود»

کتاب «باید مجنون بود» نگاره هایی درباره ی «شیخ بهایی»  و دومین جلد از مجموعه ده جلدی پیشگامان دانش و فضیلت است که به قلم «مریم قاسمی» نگارش شده و در هفتاد و یک بخش تنظیم شده است.

«بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهائی، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.وبه پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام وی در لیست مفاخر ایران ثبت گردید.

کتاب «باید مجنون بود» با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر شده است.

«چراغ مناجات»

کتاب حاضر سومین جلد از مجموعه ی پیشگامان دانش و فضیلت و مشتمل بر نگاره هایی درباره ی «آیت الله ملکی تبریزی» است. این کتاب در شصت و شش بخش و در قالب داستانک به زندگی آیت الله ملکی تبریزی پرداخته است. کتاب حاضر به قلم «مهری السادادت معرک نژاد» به رشته ی تحریر در امده است.

در بخشی از این کتاب و درباره ی آداب عبادت آیت الله ملکی تبریزی می خوانیم :

« هر شب، سحر؛ بعد از بیدارشدن مینشست توی رختخوابش، گریه می کرد از خوف خدا. می رفت به سجده، گریه می کرد. بعد می رفت توی حیاط، آسمان را نگاه می کرد و آیه هاي آخر آل عمران را مي خواند:

 الذين يذكرون الله قياما و قعودا و علي جنوبهم و يتفكرون فی خلق السموات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار.... ؛ آنان كه خدا را در همه احوال، ايستاده و نشسته و به پهلو آرميده ياد مي كنند و در آفرينش آسمان و زمين مي انديشند كه پروردگارا اينها را بيهوده نيافريده اي، تو منزهي پس ما را از عذاب دوزخ در امان دار...»

گفتنی است که کتاب «چراغ مناجات» با قیمت ۸۰۰۰ تومان چاپ و نشر شده است.

«شعری برای او»

کتاب «شعری برای او» نگاره هایی درباره ی «علامه بلاغی» و چهارمین جلد از مجموعه ی پیشگامان دانش و فضیلت است که توسط  فاطمه بختیاری، سامان یافته است.

کتاب مذکور در قالب داستانک و در مورد زندگی علامه بلاغی (ره) بوده و  شامل پنجاه بخش است.

محمدجواد بلاغی متکلم، مفسر، فقیه، اصولی، شاعر و ادیب، روحانی شیعه عراقی است. وی در سال ۱۲۸۲ در محله براق نجف اشرف به دنیا آمد.پدرش شیخ حسن بلاغی، از اهل علم و دانش بوده‌است. آثار او در زمینه‎های فقه، تفسیر، تاریخ، اصول فقه، عقاید و رد یهود و نصارا و مادیون و بابیت و بهائیت تدوین یافته است. برخی از آثار او عبارت اند از: «تفسیر آلاءالرحمن» ، «الهدی الی دین المصطفی » ، «الرحله المدرسیة او المدرسة السیارة» و...»

این کتاب با قیمت ۸۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

«بهترین انتخاب»

پنجمین جلد از مجموعه ی پیشگامان دانش و فضلیت، «بهترین انتخاب» نام دارد که در چهل و دو بخش و توسط «علی باباجانی» تنظیم شده است و درباره ی زندگی « علامه شعرانی» می باشد.

«میرزا ابوالحسن شعرانی معروف به علامه شعرانی، استاد علوم اسلامی، تاریخ، فلسفه، نجوم، ریاضیات، ادبیات و دیگر علوم زمان خود بود. او صاحب نظر در علومی چون فلسفه و حکمت و عرفان، ریاضیات و محاسبات، ستاره‌شناسی، موسیقی، شعر و ادبیات فارسی و عربی، تاریخ، ترجمه و تفسیر قرآن، حدیث‌شناسی، فقه و ... بود، و در مسائل علمی و آیات قرآن و روایات اهل بیت دقت و تعمق فراوان داشت. برخی از آثار علامه شعرانی عبارت اند از: «تصحیح کامل تفسیر صافی در دو جلد» ، «تصحیح و اعراب گذاری بیش از شصت نسخه از قرآن» ، «المدخل الی عذب المنهل، در اصول فقه» ، «شرح تجرید الاعتقاد در علم کلام» ، «شرح عمل به زیج هندی» و...»

این کتاب با قیمت ۷۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

 

«فرّ ایمان از فریمان»

کتاب حاضر نگاره هایی درباره ی «آیت الله شهیدمطهری» است و در شصت وپنج بخش و در قالب داستانک ، توسط «زینب عطایی» سامان یافته است. این کتاب جلد ششم از مجموعه ی پیشگامان دانش و فضیلت است. و با قیمت  ۸۰۰۰ تومان چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :

«آ شیخ مرتضی از همان سال بیست و شش که علامه طباطبایی از تبریز به قم رفت به درس ایشان رفت. فلسفه را تا حدود اسفار نزد امام خمینی خوانده بود و ایشان درس را قطع کرده بودند. با چند تا از هم بحث¬هایشان از امام تقاضا کردند که الهیات شفا را درس بدهند و امام روی تواضع علمی فرموده بودند من خودم نمی فهمم. یکی از رفقا درس علامه را پیشنهاد داده بود. علامه به زهد و تقوا معروف بود اما هنوز کسی مقام علمی ایشان را درک نمی کرد. آشیخ مرتضی هم فکر می کرد این آقا از عهده ی تدریس شفا برنمی آید ولی به اصرار رفیقش رفت و در همان اولین جلسه مجذوبش شد تا جایی که با لفظ روحی له الفداء از ایشان یاد می کرد.»

«خرد پیشه ای پارسا»

کتاب حاضر درباره ی «علامه طباطبایی» می باشد و مشتمل بر شصت وسه بخش است که با پرداختی نو به قلم آقای سعید دژفر تنظیم و در پیش‌روی چشم خواننده قرار گرفته است.

«سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی  نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن، شیعه و ایرانی است. اهمیت وی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزه‌های تشیع بعد از دورهٔ صفویه بوده‌است. به ویژه اینکه وی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده، به تأسیس معرفت‌شناسی در این مکتب می‌پردازد. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان برجسته در دوران مواجهه با اندیشه‌های غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه دینی حیاتی دوباره بخشیده، حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز می‌کوشد.»

کتاب «خرد پیشه ای پارسا» که جلد هفتم از مجموعه ی مذکور است  با قیمت ۸۰۰۰ تومان چاپ شده است.

«مردی همیشه جاری»

هشتمین جلد از مجموعه  ی پیشگامان دانش و فضیلت با عنوان «مردی همیشه جاری» اختصاص دارد به «علامه عسگری » و مشتمل بر نگاره هایی درباره ی ایشان است که در پنجاه و سه بخش و توسط «بهزاد دانشگر» سامان یافته است.

«سید مرتضی عسکری مشهور به علامه عسکری در سال ۱۲۹۳ در سامرا دیده به جهان گشود. او پژوهشگر تاریخ اسلام و حدیث‌شناس و رئیس دانشگاه اصول دین بود. وی علاوه بر بررسی کتب شیعه با تکیه بر کتاب و سنت، احادیث و روایات اهل سنت و را مورد بررسی قرار داده‌است. و اجمله آثار او می توان به ؛ «القرآن الکریم و روایات المدرستین» ، «صلاة ابی بکر آخرین نماز پیامبر»، «عقائد اسلام از القرآن الکریم»، «حدیث کسا در کتب خلفا و اهل البیت»، «یکصدو پنجاه صحابی دروغین» و... اشاره کرد.»

کتاب «مردی همیشه جاری» را انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

 

«همراه با نسیم و لبخند»

کتاب «همراه با نسیم و لبخند» نگاره هایی درباره ی « علامه حسن زاده آملی» است. این کتاب توسط «سید ناصر هاشمی»سامان یافته است. و مشتمل بر پنجاه و شش بخش است. در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«پدر می‌گوید: درس‌خواندن تا همین کلاس ششم بس است. بقیه‌اش وقت‌تلف‌کنی است. ولی من درس‌خواندن را دوست دارم. دست خودم نیست. جسمم داخل مغازه است و روحم بین کتاب ها می چرخد. گاهی آن قدر در فکر کتاب و درس هستم که کارهای مغازه را هم اشتباه انجام می دهم. پدرم به رو نمی آورد، ولی من متوجه می¬شوم که ناراحت شده. کاش بتوانم راه حل مناسبی پیدا کنم. خدایا خودت کمکم کن..»

گفتنی است «همراه با نسیم و لبخند» که نهمین جلد از مجموعه ی پیشگامان دانش و فضیلت است با قیمت ۸۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ و منتشر شده است.

«استاد باران»

دهمین جلد از مجموعه ی پیشگامان دانش و فضیلت باعنوان «استاد باران»  به «آیت الله جوادی آملی» اختصاص دارد و در چهل و یک بخش به زندگی ایشان می پردازد. این کتاب توسط «ساناز احمدی دوستدار»، سامان یافته است. و با قیمت ۷۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

عبدالله جوادی آملی فیلسوف ، فقیه و اندیشمند و مفسر قرآن، و مدرس حوزه علمیه قم و از مراجع تقلید شیعه ایرانی است.وی سابقه عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی قضایی را داشته و سالها یکی از امامان جمعه موقت قم بوده است. از آثار او می توان به «تفسیر تسنیم» ، «فطرت در قرآن» ، «فلسفه صدرا» ، «انتظار بشر از دین» و ... اشاره کرد.

 

نظر شما