شناسهٔ خبر: 40733 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سفر به دیار پیش‌سقراطیان» با یکصد و شانزدهمین شماره «اطلاعات حکمت و معرفت»

یکصد و شانزدهمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با معرفی آثار جدیدی در حوزه اندیشه منتشر شد. علاقه‌مندان می‌توانند در این شماره نوشتارهایی درباره «فلسفه قاره‌ای علم» را بخوانند.

 

«سفر به دیار پیش‌سقراطیان» با یکصد و شانزدهمین شماره «اطلاعات حکمت و معرفت»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یکصد و شانزدهمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با معرفی کتاب‌های «متعلقات و ملحقات: مجموعه مقالات شوپنهاور»، «اخلاق ارسطو» و «آگاهی» و نیز کتاب‌های «فردریش شلایر ماخر» و «سفر به دیار پیش سقراطیان» منتشر شد.
 
دفتر ماه این شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با دبیری رضا علیزاده ممقانی به موضوع «فلسفه قاره‌ای علم» اختصاص دارد. وی در این‌باره نوشته است: «روایت جا افتاده و دانشگاهی از فلسفه علم، روایتی تحلیلی است؛ خوانشی که مطابق آن فلسفه علم و فلسفه‌ تحلیلی، اگر نه این‌همان، دست‌کم آن‌قدر به یکدیگر نزدیک‌اند که فهم هر کدام‌شان بدون توسل به دیگری چندان ممکن نیست. این روایت دانشگاهی هم مسبوق به سابقه است و هم دلایل خوبی از آن حمایت می‌کنند. اصطلاح فلسفه‌های تحلیلی در سده بیستم بر سر زبان‌ها افتاد. با این که فلسفه‌‌های تحلیلی و علم، زمینه‌ها و مقدماتی پیش‌تر از دوران معاصر دارند؛ اما شکوفایی‌شان در ابتدای قرن بیستم در یک همسایگی شناختی موجه رخ ‌داد. منطق، ریاضیات و فیزیک نظری طی این دوران، پهنه همکاری مشترک دانشمندان و فیلسوفانی با زمینه‌ها و علایق مشترک شد. این تعامل منجر به شکل‌گیری حقله‌های وین و برلین شد و فلسفه علم در ظهور و بروز دانشگاهی‌اش شکلی تحلیلی به خود گرفت. نکته مهم این است که ورود جدی فلسفه‌ علم به ایران نیز بیشتر از مسیر تحلیلی آن بوده‌است که دلایل مشابهی با وضعیت عمومی آن در جهان دارد.»
 
دفتر ماه این شماره از نشریه مشتمل بر شش نوشتار است. نخستین مطلب گفت‌و‌گویی با دکتر محمدحسین ملایری است که می‌کوشد در حد امکان به معرفی جریان‌های مختلف در فلسفه قاره‌ای علم بپردازد. ملایری که یکی از معدود افرادی است که برخلاف فضای تحلیلی غالب در کشور سعی در ارایه‌ گفتمان فلسفی خاصی درباره علم دارد که کاملا قاره‌ای است.
 
«کارنپ در برابر هیدگر»، «حاشیه‌ای انتقادی بر یک دفاعیه»، «فلسفه قاره‌ای علم آغازین» و ترجمه بخشی از فصل ششم کتاب «استعاره و فلسفه‌ قاره‌ای از کانت تا دریدا» دیگر مطالب منتشر شده در دفتر این ماه مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» است.
 
«گنجینه مخطوطات» عنوان دیگر بخش این مجله است که در آن مقاله «شراب روحانی» به قلم مرضیه سلیمانی به چاپ رسیده و در بخش «ادب و هنر» نیز گفت‌وگویی با عنوان «راز پنهان» با استاد مصطفی ملکیان به انجام رسیده و در این بخش منتشر شده است.
 
خوانندگان در ادامه مطالعه این شماره از مجله می‌توانند مطالب بخش «اندیشه و نظر» را نیز از نظر بگذرانند. «جهان دانشگاهی رویکردی تاریخی به هایدگر ندارد»، ترجمه مقاله «عبهرالعاشقین به قلم هانری کربن» با برگردان انشاالله رحمتی، «تأثیر تصوف بر ایلخانان مغول» از جمله مطالب این بخش است.
 
منیره پنج‌تنی در نگاهی به کتاب «انسان‌شناسی هنر» اثر ناصر فکوهی گفت‌و‌گویی با این انسان‌شناس انجام داده و در این شماره از مجله منتشر شده است.

شماره ۱۱۶ مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» از سوی موسسه اطلاعات و با مدیرمسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی به بهای دو هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما