شناسهٔ خبر: 41510 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«درآمدی بر فلسفه تربیت اسلامی» منتشر شد

«درآمدی بر فلسفه تربیت اسلامی (رویکرد تطبیقی)» اثر ماجر عرسان کیلانی با ترجمه و تصحیح بهروز رفیعی از سوی سازمان انتشارات سمت منتشر شد.

 

 

«درآمدی بر فلسفه تربیت اسلامی» منتشر شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «درآمدی بر فلسفه تربیت اسلامی (رویکرد تطبیقی)»، بر اساس کتاب «فلسفة التربیة الاسلامیة: دراسة مقارنة بین فلسفة التربیة الاسلامیة والفلسفات التربویة المعاصرة» اثر «ماجر عرسان کیلانی» تدوین شده است. هدف اصلی کتاب پیش‌رو نهادن طرحی تازه از فلسفه تربیت اسلامی است که به الزام از قرآن و سنت برگرفته شده است.

مفهوم و محتوا و جایگاه فلسفه تربیت؛ بی‌ثباتی فلسفه تربیتی غرب؛ فلسفه تربیتی دیگر: رهایی‌بخش انسان از بحران کنونی؛ نیاز جهان اسلام به فلسفه تربیت اسلامی، منشأ انسان و تحول طبیعت او؛ ضعف طبیعت انسان؛ مؤلفه‌های طبیعت انسان؛ رابطه انسان با: آفریدگار، طبیعت، انسان، زندگی، آخرت؛ معنای شناخت و اهمیت و هدف آن؛ آبشخور شناخت و نقش انسان در آن؛ حوزه‌های شناخت؛ ابزارهای شناخت؛ اهل شناخت؛ زبان شناخت؛ حقیقت و گونه‌های آن؛ همکاری علوم دینی و طبیعی و تأثیر آن بر شکوفایی و فروپاشی تمدن‌ها؛ مفهوم، اهمیت و تقسیم ارزش‌ها؛ تقسیم‌بندی اسلامی ارزش‌ها؛ چالش میان نظام‌های ارزشی و پیشرفت انسان؛ نقش تربیت در بهبود ارزش‌ها؛ بحران ارزش‌ها در تربیت جدید، مطالب بازشکافی شده در این کتاب است.
 
اصل کتاب کیلانی، در شش بخش و سی و یک فصل سامان یافته است. کار حاضر از پنج بخش و بیست و شش فصل برآمده است.  

در فصول چهارگانه بخش یکم که عنوان آن اهمیت پژوهش در فلسفه تربیت اسلامی است، به‌ترتیب از مفهوم و محتوا و جایگاه فلسفه تربیت؛ بی‌ثباتی مفهوم فلسفه تربیت در پژوهش‌های غرب؛ فلسفه تربیتی دیگر: رهایی‌بخش انسان از بحران کنونی؛ نیاز نظام‌های تربیتی جهان اسلام به فلسفه تربیت اسلامی، سخن رفته است.

بخش دوم کتاب با عنوان طبیعت انسان در فلسفه تربیت اسلامی دربرگیرنده فصل‌های پنجم تا هشتم کتاب است. منشأ انسان و تحول طبیعت او؛ ضعف طبیعت انسان؛ مؤلفه‌های طبیعت انسان؛ نیاز انسان به تربیت میانه در این فصل بررسی شده است.

عنوان فصل‌های نهم تا سیزدهم که بخش سوم یعنی هستی‌شناسی در فلسفه تربیت اسلامی را تشکیل داده‌اند چنین است: رابطه انسان با آفریدگار: عبادت؛ رابطه انسان با طبیعت: تسخیر؛ رابطه انسان با انسان: عدل و احسان؛ رابطه انسان با زندگی: ابتلا؛ رابطه انسان با آخرت: مسؤولیت و پاداش.

بخش چهارم که نظریه شناخت در فلسفه تربیت اسلامی نام گرفته است در بردارنده فصل‌های چهاردهم تا بیست و یکم است. در این فصل معنای شناخت و اهمیت و هدف آن؛ آبشخور شناخت و نقش انسان در آن؛ حوزه‌های شناخت؛ ابزارهای شناخت: وحی، عقل و حواس؛ اهل شناخت: پیامبران و عالمان؛ زبان شناخت؛ حقیقت و گونه‌های آن؛ همکاری علوم دینی و طبیعی و تأثیر آن بر شکوفایی و فروپاشی تمدن‌ها آمده است.

فصل‌های بیست و دوم تا بیست و ششم‌ در بخش پنجم کتاب که نظریه ارزش‌ها در فلسفه تربیت اسلامی است عناوین مفهوم، اهمیت و تقسیم ارزش‌ها؛ تقسیم‌بندی اسلامی ارزش‌ها؛ چالش میان نظام‌های ارزشی و پیشرفت انسان؛ نقش تربیت در بهبود ارزش‌ها؛ بحران ارزش‌ها در تربیت جدید را بررسی کرده است.

كتاب «درآمدی بر فلسفه تربیت اسلامی (رویکرد تطبیقی)» در ۳۶۰ صفحه، به بهای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی سازمان انتشارات «سمت» منتشر شده است.

نظر شما