شناسهٔ خبر: 42468 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهره‌های فلسفی به مجموعه «یاد» گام می‌گذارند/ کتاب‌هایی که به دنبال خاطره‌گویی نیستند

جواد عاطفه دبیر مجموعه «یاد» از انتشار آثاری درباره زندگی و احوالات اندیشمندان ایرانی در این مجموعه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا برخی مجلدات مجموعه «یاد» را در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه کنیم.

 

چهره‌های فلسفی به مجموعه «یاد» گام می‌گذارند/ کتاب‌هایی که به دنبال خاطره‌گویی نیستند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جواد عاطفه، دبیر مجموعه «یاد»‌ از انتشار مجلداتی با موضوع زندگی و شرح احوالات اندیشمندان در مجموعه «یاد» خبر داد.
 
این پژوهشگر اظهار کرد: در این مجموعه ابتدا به اندیشمندان متوفی پرداخته شده است. قصد داریم در فاز بعدی ادامه این اثر به اندیشمندان در قید حیات نیز بپردازیم.
 
وی درباره اسامی برخی اندیشمندان متوفایی که در این مجموعه به آنها پرداخته شده است، گفت: امیرحسین جهانبگلو، احمد فردید، علامه محمدحسین طباطبایی (ره)، احسان نراقی، علی شریعتی، علامه محمدتقی جعفری از اندیشمندان فلسفه در حوزه اسلامی و غرب به‌شمار می‌آیند و جمعی از محققان در حال جمع‌آوری و تالیف زندگی و آثار این اندیشمندان درگذشته هستند.
 
عاطفه ادامه داد: طرح تالیف و نشر این مجموعه را در انتشارات «ایده» مطرح کردم و پس از تایید آن قرار شد این مجموعه با موضوعاتی مانند چهره‌های فرهنگ و ادب از مشروطه تا امروز منتشر شود که اندیشمندان نیز در این مجموعه گنجانده شده است.
 
وی با بیان این‌که پرداختن به آثار برخی اندیشمندان از سوی محققان انجام نشده و درباره آنها غفلت شده است، گفت: معیاری برای تالیف به نویسندگان مجموعه داده نشده است. محققان می‌توانند یک نگاه فردی به زندگی اندیشمندان داشته باشند. آنها باید در قالب ۲۰ هزار کلمه بیوگرافی تحلیلی و انتقادی درباره اندیشمند مورد نظر بنویسند. ما در این کتاب‌ها به دنبال خاطره‌گویی و بیان آنچه در کتاب‌های دیگر آمده، نیستیم.
 
دبیر مجموعه «یاد» افزود: در این مجموعه ۲۰ چهره فلسفی معرفی می‌شود که درگذشتگان اولویت داشته و در فاز بعدی به اندیشمندان در قید حیات پرداخته می‌شود
 
عاطفه با بیان این‌که تا به امروز از این مجموعه «احمد محمود»، «علی حاتمی» در بخش ادبیات و سینما منتشر شده است، گفت: «عبدالحسین نوشین» و «محمد قاضی» به زودی منتشر می‌شوند و «احمد فردید»، «امیرحسین جهانبگلو» و «سیمین دانشور» نیز در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهند شد. امیدوارم برخی دیگر از مجلدات این مجموعه به بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برسد.

نظر شما