شناسهٔ خبر: 42601 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«گذر از روزگار» رومن گاری به ایران می‌آید

کتاب از رومن گاری با عنوان «گذر از روزگار» در ایران به زیر چاپ رفت.

 

رومن گاری

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشر ماهی کتابی از رومن گاری نویسنده خلبان و دیپلمات فرانسوی را با عنوان «گذار از روزگار» به زیر چاپ برده است که دربرگیرنده متن یک مصاحبه جنجالی با این نویسنده است.

مصاحبه انجام شده در این کتاب با رومن گاری برای نخستین بار به صورت تلویزیونی ضبط شده، پس از مرگ این نویسنده به صورت رادیویی پخش شده است.

گاری در این مصاحبه با زبان شیرین و صمیمی زندگی خودش را در هالیوود و در ارتباط با هالیوودی‌‌ها را روایت کرده است. وی همچنین در این گفتگو از مادرش، جنگ، ژنرال دوگل و خاطراتش از جنگ دوم جهانی که مدتی را به عنوان خلبان در آن حضور داشته، روایت کرده است. شیوه گفتاری این متن به صورت درددل با مخاطب است و منجر شده که کتاب زبانی شیرین و صمیمی به دست بیاورد.

این کتاب برای نخستین بار و همزمان صدمین سال تولد رومن گاری از سوی انتشارات گالیمار در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است و در ایران نشر ماهی آن را با ترجمه سمیه نوروزی منتشر کرده است.

رومن گاری در دوران نوجوانی خود در فرانسه آموزش خلبانی دید اما پس از اشغال فرانسه توسط نازی‌ها به انگلستان گریخت و به نیروهای آزاد فرانسه به رهبری شارل دوکول ملحق شد و در شمال آفریقا جنگید.

وی همچنین به عنوان سخنگوی هئیت نمایندگان فرانسوی سازمان ملل ابتدا در نیویورک و سپس در لندن به فعالیت پرداخت. پس از اقامت در نیویورک به دلیل خستگی به مدت سه ماه کار را رها کرد و در سال ۱۹۵۶ به نوشتن رمان «ریشه‌های بهشتی» به عنوان نخستین رمان خود پرداخت که برنده جایزه ادبی گنکور شد.

گاری در ایران بیشتر با رمان خداحافظ گری کوپر شناخته شده است که نخستین بار در سال ۱۳۵۱ با ترجمه سروش حبیبی منتشر شده است.

نظر شما