شناسهٔ خبر: 43201 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تمدن سازی احتیاج به زیرساخت دارد/غیر ارادی بودن تمدن ها در تاریخ

حجت الاسلام ذوعلم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تمدن سازی با برنامه ریزی صرف محقق نمی شود و باید برای این کار زیرساخت هایی وجود داشته باشد.

 

گفت و گو با حجت الاسلام ذوعلم

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درخصوص ملزومه اصلی رسیدن به تمدن نوین اسلامی گفت: در رسیدن به تمدن نوین اسلامی مانند هر تمدن دیگری باید به علم تکیه داشته باشیم.

وی با بیان این که قطعا تمدن بدون تکیه بر علم امکان پذیر نیست، افزود: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید هم از تمدن اسلامی بهره گرفت و هم از تمدن موجود در جامعه امروز.

حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: چون هم تمدن اسلامی مبتنی بر علم بوده و هم تمدن حاکم بر جامعه امروز بدون علم معنایی ندارد، پس برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید به علم تکیه داشته باشیم.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری مدظله العالی با اعلام این که علم مورد نیاز تمدن نوین اسلامی در دو بحث تفکیک می شود، گفت: در این تمدن هم در عرصه دانش فناورانه و هم در علوم انسانی نیازمند علم هستیم که در هر دو عرصه باید به گونه ای علم مورد نیاز را تامین کنیم.

حجت الاسلام ذوعلم راه رسیدن به علم فناوری در تمدن نوین اسلامی را بهره گیری از فناوری حاکم در غرب دانست و توضیح داد: در عرصه فناورانه این دیدگاه را که علم امروز غربی در عرصه فناوری کاملا مطرود می داند ما قبول نداریم و معتقدیم که در علوم فناورانه از این علوم غربی می توانیم در یک فرایند فعال تولید کنندگی و رشد دهندگی بهره ببریم.

وی در ادامه به روش رسیدن به دانش علوم انسانی در تمدن نوین اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: در این امر اما نمی توانیم از علوم انسانی غربی بهره ببریم زیرا تمدن نوین اسلامی خود دارای علوم انسانی است و باید درعلوم انسانی غربی حاکم تحولاتی ایجاد کنیم تا بتوانیم از آن هم بهره مند شویم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: تحول علوم انسانی مقدمه دست یابی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است که در این زمینه ما نیازمند رشد علمی هستیم.

حجت الاسلام ذوعلم در ادامه این گفت و گو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی ها معتقدند تمدن اتفاقی رخ می دهد نه ارادی، تصریح کرد: تمدن سازی در تاریخ بشر که تا کنون حدود ۲۳ تمدن بزرگ داشته است هیچ گاه ارادی نبوده.

وی با تاکید براین نکته که هیچ کدام از ۲۳ تمدن موجود درتاریخ بشر براساس یک اراده فراگیر جامعه ایجاد نشده است، عنوان کرد: تمدن های بشری را نمی توانیم حاصل مهندسی جامعه یا برنامه ریزی برای رسیدن به این هدف بدانیم و این یک نکته درستی است.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری مدظله العالی در پاسخ به سوال بعدی که نقش اراده در رسیدن به تمدن نوین اسلامی را مورد پرسش قرار می دهد، اظهارداشت: غیر ارادی بودن ۲۳ تمدن موجود در تاریخ بشری به این معنا نیست که امروز نتوانیم برای سرعت بخشیدن به تمدن نوین اسلامی به طراحی بپردازیم.

وی با عنوان این مطلب که بشر در مسیر رشد خودش قدم های جدیدی را می تواند طی کند، گفت: ما می توانیم خودآگاهانه و با یک تلاش جدی سامان یافته به رشد تمدن نوین اسلامی سرعت دهیم زیرا در حال حاضر ما دارای تمدن نوین اسلامی هستیم و باید به رشد آن کمک کنیم.

حجت الاسلام ذوعلم با یادآوری این نکته که شکل گیری تمدن نوین اسلامی از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی آغاز شده است، افزود: با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران تمدن نوین اسلامی در بعدهای نظام سازی، سیاسی، اجتماعی و حرکتی آغاز شده است و لزومه حرکت امروز ما سرعت بخشیدن به رشد این تمدن است.

وی اظهارداشت: باید بتوانیم تمدن نوین اسلامی ایجاد شده در جمهوری اسلامی ایران را در یک برنامه مدون، هم افزا و هم سو پیش ببریم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با یادآوری این مطلب که اصل تمدن سازی صرفا با برنامه ریزی نمی تواند محقق شود، تصریح کرد: در این زمینه باید زیرساخت هایی وجود داشته باشد و غیر ارادی بودن تمدن در تاریخ بشر بر همین اساس بوده است.

وی با بیان این که برخی از زیرساخت های حاکم در تمدن ها چند صد ساله است، افزود: زیرساخت هایی از نظر مبانی فلسفی و نظری به شکل گیری تمدن سازی کمک کرده است و نمی توان منکر این اصول بود.

حجت الاسلام ذوعلم تاکید کرد: تمدن سازی در اراده یک نسل یا دو نسل نیست و سال های سال زمان به خودش اختصاص می دهد.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری مدظله العالی زیرساخت های رسیدن به یک تمدن نوین اسلامی پیشرفته را مهیا دانست و تصریح کرد: در جهان اسلام از زیر ساخت های اصلی و بنایی برخورداریم و می توانیم از تجربه های ارزشمند موجود بهره مند شویم و اگر زیرساخت های جهان اسلامی را با تجربه های امروز جهانی تلفیق کنیم در راه رسیدن به تمدن نوین پیشرفته اسلامی سرعت سازی خواهیم کرد.

حجت الاسلام ذوعلم خاطرنشان کرد: باید با خودآگاهی و خودباوری اعتقادی در راه رشد تمدن نوین اسلامی حاکم برایران گام برداریم تا بتوانیم مسیر توازن سازی تمدن را سرعت ببخشیم.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که نمی شود با این دلیل که تمدن ها تا الان ارادی نبوده اند با اراده به دنبال رشد بخشیدن به تمدن اسلامی نبود، گفت: اگر تا کنون تمدنی براساس برنامه ریزی وبا یک حرکت ارادی شکل نگرفته نمی تواند اثبات کند که در آینده هم نقش اراده انسان ها و برنامه ریزی آن ها برای تمدنی نوین بی اثر است.

نظر شما